На університетській лаві менеджерами не стають
22.02.2006

На університетській лаві менеджерами не стають

Поняття "менеджер середньої ланки" нині має дуже широкий спектр трактувань. З одного боку, менеджером називає себе практично кожен випускник  спеціальності "менеджмент", з іншого ж - справжнім керівником може бути не кожен. Відтак про дефініцію "менеджмент" і про ринок праці "Газета" спілкувалася з партнером Львівської консалтингової групи Дмитром Симовоником.

- Чи можливо зі студента, який закінчує спеціальність "менеджмент", зробити справжнього менеджера?

- Якщо говорити про студентів, то часто на четвертому-п'ятому курсі вони вже мають якийсь досвід - ідеться про ті факультети, які проводять реальні стажування, а не "для галочки". Говорячи про досвід, слід враховувати такий аспект - можливо, студент не має досвіду, але має знання. Якщо він прагне працювати на перспективу, то готовий іти на роботу за нижчу зарплату та набувати досвіду. Чудовий зразок - це так звані ярмарки кар'єри. Є дуже багато місць праці, які стають стартом для інших. Наприклад, компанія Coca-Cola - чудовий зразок того, як люди приходять, упродовж перших декількох років дуже багато працюють і дуже багато вчаться. А після того йдуть на інші посади, в інші компанії.

- Чи багато таких компаній, які можуть дати менеджерам-початківцям відповідний досвід?

- Якщо говорити про менеджерів із продажу - це Сoca-Cola, Stimorol, пивні компанії, якщо мова про фінанси - є банки, про корпоративні фінанси – можна набути досвіду у філіях міжнародних корпоративних компаній.

- А на львівському рівні?

- Насамперед це "Львівська пивоварня" та "Світоч", торгова марка "Моршинська". Серед таких компаній також "Галнафтогаз", вони швидко розвиваються і завжди мають багато вакансій. Цінний досвід можна здобути у корпораціях "ЕкоЛан", "Росан", багато молодих керівників у компанії "НТОН". Окрім того, нині у Львові відкривають чимало філій датських компаній: там буквально двоє-троє людей у менеджменті, але вони дають широку базу вмінь і навичок.

- Які нові тенденції на ринку праці ви виділили б? Умовно кажучи, кого сьогодні не вистачає?

- Різкий попит зараз на логістів. Менеджер із логістики - це людина, яка вміє управляти потоками товарів, постачанням і розповсюдженням, експортом та імпортом, працювати з транспортними компаніями. Новим на ринку праці є менеджери з управління якістю, це дуже важлива частина виробничного процесу - є сертифікація ISO, і має бути контроль за дотриманням її, а також усіх вимог виробництва.

- Чи можна опанувати ці спеціальності в університетах?

- В університетах не готують керівників, а тим часом фірми потребують досвідчених менеджерів, які мали б сучасний світогляд, досвід розвитку бізнесу, вміли б будувати команди й управляти ними. Такими керівниками стають, на них не можна вивчитися.

- Чи має значення, який саме ВНЗ закінчував потенційний менеджер?

- Досвід показує, що ні. Більшість топ-менеджерів, яких я знаю, йшли працювати, не маючи професійної освіти. Нині освіта абсолютно не є показником. Наскільки мені відомо, дипломи ЛІМу (Львівського інституту менеджменту) цінують більше, ніж дипломи МАУПу, тому що в ЛІМі під час бакалаврату дають дуже багато практичних знань. Потрібно мати практичні базові знання. Розуміти й відчувати, що таке бізнес. Зарплата менеджерів останнім часом зростає, до того ж дуже серйозно. Якщо два роки тому зарплатня три тисячі доларів була немислимою, то тепер є вже реальні приклади. Три тисячі доларів - це рівень зарплати топ-менеджерів, однак це також свідчить, що рівень зарплат менеджерів середньої ланки також зріс.
Заробітна плата залежить від двох показників - від ситуації на ринку та від самої людини, її унікальності.

- Нині дуже активно пропагують мережевий маркетинг як крок до вищих рівнів бізнесу. Якою є ваша думка щодо цього?

- Той, хто хоче знайти роботу, повинен визначитися, що хотів би вчити, що прагне в собі розвинути. Мережевий маркетинг може приносити гроші, але він заснований на інших принципах. З іншого боку - та ж компанія Avon, працівники якої розповсюджують косметику, працює за зовсім іншими, європейськими стандартами. Не потрібно ходити на тренінги особистого саморозвитку, не потрібно читати книжки "Як стати багатим" - слід шукати компанію, в якій ви отримаєте досвід.

- Наскільки жорстко та чітко компанії формують свої вимоги до менеджерів?

- Восени ми проводили опитування прогресивних керівників і власників бізнесу у Львівській області, - підприємці вже починають розуміти, що гроші - це не єдиний мотивуючий фактор для менеджера. Раніше була теза: головне - заплатити гроші, й людина працюватиме. Тепер уже багато компаній оголосили 2005-й, 2006 рік роком розвитку персоналу, тому що вони розуміють, наскільки залежить майбутнє всього бізнесу від персоналу. Фактично все залежить від ефективності менеджера. Якщо щось не вдається, то це провина керівника - він має утримувати контроль і за потреби замінити або навчити людину.

- Скільки часу займає професійне становлення менеджера?

- Загалом це залежить і від бізнесу, і від людини - згадаймо хоча б Білла Гейтса, який завжди сам працював на себе і не закінчував університетів. А на загал, думаю, прогрес можна бачити через перші півроку. Навіть якщо менеджери нині не "дотягують" у якомусь напрямі, то це навіть на краще, бо вони мають куди розвиватися.

Поділитись