10 компаній, які надихають
27.09.2013

10 компаній, які надихають

Нас часто надихає приклад інших. А які українські компанії надихають їх партнерів, конкурентів і колег по бізнесу? Один з варіантів відповіді на це питання дають результати нашого традиційного дослідження «Компанії, які надихають».

ГАЛНАФТОГАЗ

ОБ'ЄКТИВНО

В даний час мережа Галнафтогазу є третьою в країні за кількістю АЗС і другою - за обсягом продажів (у фізичному вираженні).

В кінці липня цього року в інтернеті з'явилося фото, зроблене у Львові: легковий автомобіль був припаркований на велодоріжці прямо біля пішохідного переходу. Оскільки на авто була велика наклейка «ОККО», учасники обговорення групи «Дайте пройти» в Facebook припустили, що порушник має якесь відношення до Галнафтогазу. Фото було розміщено на Facebook-сторінці «ОККО» з проханням дати пояснення. Відповідь з'явилася швидко.

Адміністратор сторінки визнав, що автомобіль належить працівнику компанії і приніс вибачення львів'янам за його поведінку і створені незручності. Учасники групи порадили компанії в якості компенсації профінансувати встановлення якоїсь кількості обмежувачів на переходах в місті. На наступний день в групі з'явилося повідомлення PR-менеджера концерну Галнафтогаз, яка написала про те, що напередодні ввечері було прийнято рішення оплатити установку 50 стовпчиків-обмежувачів. Таким чином, історія не тільки не переросла в скандал, але і зіграла на імідж компанії.

Треба сказати, що взагалі сторінка «ОККО» в Facebook досить жива: і компанія багато повідомляє про своє життя, і відвідувачі активно залишають свої коментарі. Зрозуміло, критичних серед них більшість, оскільки в інтернеті взагалі рідко коли з'являються непроплачені позитивні коментарі. Але треба віддати належне - практично на кожне таке повідомлення реагує адміністратор, уточнюючи інформацію, повідомляючи про вжиті заходи, роз'яснюючи, чому так сталося, і т. п. В результаті часто незадоволені клієнти змінюють свій настрій, наприклад:

04.08.2013 заправлялися на «ОККО» в Черкасах. Погодившись прийняти участь в акції, заговорилися з оператором і забули кредитку, яку за правилами повинні віддавати разом з чеком. Десь через дві години телефон почав сипати sms-повідомленнями: знято 4,5 грн., 168 грн ... Дивимося повідомлення: з карти активно знімаються гроші, але вже на іншій заправці «ОККО». Подзвонили в банк, заблокували картку.

Повідомляю про вирішення конфлікту. Керівництво компанії, прибувши до Черкас, присвятило нашому питанню три дні і, розібравшись в ситуації, принесло нам вибачення. Немає лиха без добра. Тепер на черкаських заправках «ОККО» пінкод обов'язковий. Системи відеоспостереження вже привезли, розпаковують. Гроші нам повернули. Інцидент вичерпаний.

Швидкий ріст

Перша цеглинка в нинішнє ПАТ Концерн Галнафтогаз заклали в серпні 1993 року, коли була створена виробничо-комерційна фірма «Івано-Франківськнафтопродукт». Кількома роками пізніше аналогічні компанії були створені в Ужгороді та Хусті. У 1998 р Financial and Investment Energy Holding (F.I.E.H.) (основний акціонер нинішнього концерну) придбав контрольні пакети цих підприємств.

У 1999 році відкрито першу АЗС «ОККО» (в Стрию). У 2000-му у Львові відкрито перший в країні великий автозаправний комплекс з магазином, кафе та портальною автомийкою.

У 2001 році в результаті злиття трьох відкритих акціонерних товариств засновано ВАТ Концерн Галнафтогаз. Випущені карти для безготівкових розрахунків «ОККО-кард». Отримано перший кредит ЄБРР (на смішні за теперішніх часів $1,2 млн.). Потім компанія отримувала кредити на значно більші суми.

Починаючи з 2003 р Ernst & Young щорічно проводить повний аудит фінансово-господарської діяльності концерну. В цьому ж році вперше здійснена емісія облігацій (на 30 млн. грн.).

У 2004 р. компанія за підтримки IFC розробила один з перших в країні кодексів корпоративного управління.

У 2005-му депозитарні розписки концерну включені в лістинг електронної системи торгів Франкфуртської фондової біржі.

2007 - на ринок виведено брендоване пальне преміум-класу Pulls 95. Компанія не першою на ринку застосувала даний прийом, але дуже активно почала просувати це пальне.

2009 р. - початок роботи програми лояльності для клієнтів Fishka.

У 2010 р. акції концерну включені в перший рівень лістингу ПАТ Українська біржа.

Якісний розвиток

Криза 2008-2009 рр. міцно струснула роздрібний ринок нафтопродуктів. Продажі впали на 15%, ряд великих гравців збанкрутували, АЗС змінив власників. Однак Галнафтогаз не тільки вистояв, а й відносно швидко відновив зростання. Для цього його власникам і менеджменту не довелося придумувати нічого нового, потрібні були тільки сміливість і завзятість в реалізації. Ставка була зроблена на продукт гарантованої якості і розширення додаткових послуг на АЗС. Допомогло в цьому ще й те, що компанія з перших днів працювала з імпортним пальним, а до 2008 р. остаточно перейшла на імпорт.

У 2012 р. Галнафтогаз був найбільшим імпортером бензину А-95 в країні, випереджаючи за обсягами в два рази найближчого конкурента. Основні поставки ведуться з Білорусі та Литви (з заводів польської PKN Orlen). Причому з Литвою у компанії давні і різноманітні зв'язки, а Віталій Антонов, контролюючий акціонер Галнафтогазу, з 1999 року є почесним консулом Литви у Львові.

Для контролю якості пального компанія має в своєму розпорядженні дюжину власних акредитованих лабораторій, з яких чотири - мобільні.

Бізнес з надання додаткових послуг на АЗС досить клопіткий, витратний, але якщо все зроблено правильно, то вельми прибутковий. Так і дохід від додаткових продажів і послуг на АЗС Галнафтогазу в 2012 р склав 18% в загальному обсязі. Зараз у компанії найбільша в країні мережа харчування в дорозі. Причому кафе, ресторани і магазини відкриваються не тільки в міських АЗК, але і на трасах (і взагалі компанія однією з перших ризикнула будувати там свої АЗК далеко від великих міст).

Значною мірою зростанню продажів сприяє маркетингова активність компанії. Так, партнерами її програми лояльності є кілька великих постачальників послуг і рітейлерів, що сприяє перехресному зростанню продажів. Часто проводяться заохочувальні акції для клієнтів. Вже розіграно понад 20 авто, турпутівки до Бразилії, Франції, роздано тисячі літрів бензину.

Для підвищення якості роботи АЗК три роки тому було розпочато проект (до цього два роки проводився пілотний проект) з передачі їх в управління партнерам з числа своїх же працівників (зараз їх так і називають «керуючий партнер»). Такі партнерські АЗК, як правило, мають більш високі показники, ніж звичайні. Але не менш важливим в компанії вважають те, що така система вивільняє ініціативу людей і добре мотивує їх на більш ефективну роботу.

Концерн Галнафтогаз починаючи з 2008 р. регулярно публікує нефінансові звіти. Звіт за результатами діяльності у 2012 р. опубліковано 3 вересня. Він містить зведену інформацію про минулорічні досягнення компанії в таких сферах, як стратегічні соціальні інвестиції, стандарти та умови праці, програми захисту навколишнього середовища, відповідальні комунікації, протидія корупції, благодійність, волонтерство. Причому звіт вперше складений за методикою і вимогам Глобальної ініціативи звітності GRI (стандарт G3, рівень розкриття інформації С - самопроголошений).

Зокрема, в 2012 р. майже 20 тис. клієнтів мережі «ОККО» залучені до оцінювання сервісу на заправках. З метою перевірки якості пального відібрали понад 71 тис. проб нафтопродуктів загальною вартістю понад 23 млн. грн. Відкрили перші АЗК «ОККО», що працюють з використанням сонячної енергії та енергії різниці температур в грунті, перший пункт для зарядки електромобілів. Компанія поповнила свій автопарк за рахунок більш екологічних в експлуатації бензовозів і провела реконструкцію нафтобазового господарства із застосуванням енергоефективних технологій. Всі споруджені в 2012 р. АЗК комплектуються світлодіодним освітленням, а нові заправки тепер вводяться в експлуатацію з урахуванням вимог безбар'єрності (тобто пристосованими для інвалідів).


Журнал «Комп&ньон»

Поділитись