Чому дорожчає бензин?
17.08.2006

Чому дорожчає бензин?

Ціна автомобільного пального виросла до психологічної межі - долар за літр дев'яносто п'ятого. Уряд пояснює ситуацію зростанням ввізного мита на нафту. Кореспонденти газети "ОГО" спробували з'ясувати справжні причини подорожчання пального.

В Україні - дефіцит пального?
На мою думку, ціна ще не піднялася до свого піку, тому говорити про зниження її не доводиться, швидше навпаки - вона зростатиме й надалі, - розповідає директор ВАТ "Рівнеоблагросервіс" Микола Сай. - Причин подорожчання пального декілька. У першу чергу на це впливає робота трьох українських НПЗ, які зараз не працюють або працюють у неповну потужність. А основна частка їхньої продукції йде на експорт в Європу. Тому нафтопродуктів на українському ринку, особливо світлих, не вистачає. - Зараз спостерігається значний дефіцит світлих нафтопродуктів, - пояснює директор ДП "Авіком-Рівне" Ігор Кочергін. - Адже переробка нафти в Україні значно скоротилася. Одні переробні заводи стоять, інші працюють менш ніж на половину потужності.

Держава не контролює ціни?
 Минулого року уряд обіцяв створити резерви нафтопродуктів, щоб уникнути дефіциту палива на ринку, - розповідає Микола Сай, - Але, поки що, жодних ознак державного регулювання ринку нафтопродуктів не спостерігається. Та й різкі втручання держави можуть лише погіршити ситуацію.- Ми провели певні профілактичні заходи з рівненськими
операторами, - каже голова територіального відділу Антимонопольного комітету України у Рівненській області В'ячеслав Біліба, - розіслали їм листи-попередження, щоб вони утрималися від необґрунтованого підвищення цін на пальне. Але вони, фактично, лише отримують розпорядження від керівництва і встановлюють ту ціну, яку їм вказують.У Державній інспекції контролю за цінами у Рівненській області нам повідомили, що держава не має важелів впливу на ринок нафтопродуктів. Тут панує вільне ціноутворення і
нафтотрейдери самостійно встановлюють ціни на свою продукцію.

Ситуація у світі?
Військові конфлікти у Лівані, Нігерії негативно впливають на ціну нафти на світовому ринку, - зауважує директор ВАТ "Рівнеоблагросервіс" Микола Сай, - тому вартість цього продукту на світових біржах стрімко підскочила, що також позначається на вартості вітчизняних нафтопродуктів.

Росія диктує свої правила?
На думку фахівців Міжнародного центру перспективних досліджень, три чверті нафти та нафтопродуктів, що споживаються на українському ринку, імпортуються переважно з Росії. Ціна на російську нафту для України визначається передусім розміром експортного мита.- Кожні два місяці Росія переглядає тарифи ввізного мита на свою нафту, - зауважує директор ДП "Авіком-Рівне" Ігор Кочергін, - і піднімає його приблизно на 60 доларів щоразу. І з першого серпня воно становить приблизно 215 доларів за тонну.- Постійні імпортери нафтопродуктів в Україну - Білорусь та Росія - спочатку насичують власний ринок пального, а надлишки імпортують, - акцентує Ігор Кочергін. - Та за умови підвищеного попиту у серпні на світлі нафтопродукти, вони забезпечують перш за все власні потреби. А Україна недоотримує потрібного їй імпортного палива, що має перекривати нестачу вітчизняного пального.

Змова нафтових магнатів?
Український ринок нафти контролюють величезні компанії, які мають значні активи в Росії. Уряд не має реальних механізмів впливу на нафтотрейдерів. - Точно визначити причини подорожчання пального важко, - каже В'ячеслав Біліба. - Оператори продають бензин, виробникиякого знаходяться за межами області. Оператори самі не встановлюють ціну на паливо. Можливо, ціна зміниться після зустрічі прем'єр-міністра із нафтотрейдерами, якщо Віктору Януковичу вдасться переконати керівництво нафтових компаній не підвищувати ціну.

Спрацював сезонний чинник?
 Із початком сільськогосподарських робіт із збору урожаю, попит на паливо зростає, - розповідає Микола Сай, - що, зрозуміло, позначиться на його ціні.- У місяці пожвавленої ділової активності традиційно ціна пального піднімається на 15-20%, - зауважує Ігор Кочергін. - Пік зростання цін припадає на серпень-вересень, також пальне дорожчає на час посівної: у березні-квітні. У червні ціна палива трохи падає. А з жовтня до лютого - період затишшя, і відповідно низьких цін.

Ми переплачуємо за високу якість бензину?
Водії часто звинувачують у низькій якості автозаправні станції, - пояснює начальник відділу експертизи матеріалів, речовин і виробів та медико-біологічної експертизи науково-
дослідного експертно-криміналістичного центру при УМВСУ Володимир Вартузов, - махінації ж із бензином проводять на самих нафтопереробних заводах. Наприклад, до бензину низького сорту додають значну кількість ароматичних вуглеводнів, які підвищують октанове число палива і, відповідно, його ціну, однак завдають шкоди як двигуну вашого авто, так і довкіллю. Такі добавки є результатом хімічного виробництва, вони дешеві і тому їх використання дає НПЗ додаткові прибутки.У прес-службі ВАТ "Концерн Галнафтогаз" нам повідомили, що саме великі мережі АЗС, як наприклад "ОККО", зацікавлені у тому, щоб покупці були задоволені якістю продукту. І для цього ведуть
постійний контроль за якістю пального. Його тестують при закупівлі, потім безпосередньо на АЗС. Додатково діє мобільна лабораторія, яка перевіряє паливо безпосередньо на заправках. Тому купівля палива на брендових заправках - запорука його якості.

Поділитись