Чому українські підприємства почали створювати "зелені офіси"? Досвід перших
17.06.2009

Чому українські підприємства почали створювати "зелені офіси"? Досвід перших

16 червня 2009 року відбулося засідання Прес-клубу на тему: "Чому українські підприємства почали створювати "зелені офіси"? Досвід перших". У засіданні Прес-клубу взяли участь: Віктор Кириленко, менеджер партнерських зв'язків та проектів Британської Ради в Україні; Леся Карпин, представник молодіжної організації SIFE Львівського національного університету ім. І. Франка; Олена Самсоненко, начальник сектора охорони навколишнього середовища ВАТ "Концерн Галнафтогаз".

Рік тому - у липні 2008-го - Представництво ООН в Україні разом із компаніями-підписантами Глобального договору ООН та за підтримки Міністерства охорони навколишнього середовища України ініціювали національну кампанію під гаслом "Прямуй на зелене!" або англійською - "Go green!" Зважаючи на те, що Україна є однією з найменш енергоефективних країн світу і має найвищий рівень викидів на одиницю ВНП з-поміж країн пострадянського простору, такий заклик - "Прямуй на зелене!" - звучить не як запрошення, а як нагальна вимога. Головна мета цієї національної кампанії - поліпшити моделі екологічної поведінки в Україні як на корпоративному, так і на індивідуальному рівні, та прискорити діалог щодо зміни клімату за участю органів влади, бізнесу і громадськості.

За рік, що минув, найактивніші учасники кампанії "Прямуй на зелене!" не тільки здійснили багато спільних ініціатив, спрямованих на покращення обізнаності різних верств населення з екологічними проблемами (від корпоративних "суботників" до першої соціальної екологічної рекламної акції під назвою "Ти небезпечно озброєний"), але й почали творчий процес переосмислення й реалізації "зелених" принципів у власній діяльності. Одним із найбільш вдалих прикладів є найактивніший учасник мережі Глобального договору у західній Україні - ВАТ "Концерн Галнафтогаз".

Олена Самсоненко зазначила, що ВАТ "Концерн Галнафтогаз" дуже органічно і безболісно розпочав впровадження принципів "зеленого офісу". В часі майже збіглися у концерні дві події: долучення "Галнафтогазу" до Глобального договору ООН і поява в структурі підприємства окремого підрозділу охорони довкілля. Функції впровадження "зеленого офісу" на філіях і розгортання програми на АЗС були покладені на екологів та відділ PR. Проте найбільшим поштовхом для розгортання проекту в концерні стала схвальна реакція працівників, погляди яких виявилися прогресивними. Ще за кілька тижнів до запуску програми "Прямуй на зелене!" працівники докладно ознайомилися з її завданнями і швидко перейшли до їх практичного втілення. Наприклад, одразу після того, як в офісі з'явилися великі контейнери для збору макулатури, всі припинили викидати в загальні смітники паперові відходи. І вже через півгодини вони були наповнені. Впродовж восьми місяців офіс "Галнафтогазу"
стабільно один раз на півтора тижні здає підприємству "Львіввторресурси"
150-200 кг макулатури. Загалом же, починаючи з травня 2008 року, 500 працівників "Галнафтогазу" здали понад 2,5 тонни макулатури.

"Ми переконалися, що найголовніше у цій екологічній справі - це роз'яснювальна та інформаційна робота, - сказала Олена Самсоненко. - Тому що усі затрати на контейнери, поліграфію і так далі не будуть нічого варті, якщо ви не поясните людям, навіщо це потрібно робити і чому слід розпочинати з себе. Тоді у них з'являється відповідальна і суспільно свідома поведінка. Повинні діяти єдині для всіх універсальні принципи, які можна застосувати будь-де: в офісах підприємств та установ, навчальних закладах різних рівнів, державних, комунальних і громадських організаціях".

Концерн "Галнафтогаз" запровадив програму "Прямуй на зелене!" також і в мережі своїх АЗС "ОККО". Половину відходів там становлять картонні коробки з-під продукції, а ще близько 10% припадає на поліетилен і пет. Усе це можна утилізовувати, якщо обладнати заправні станції необхідними контейнерами і домовитися з партнерами про вивіз такого сміття. Замість разових витрат на технічне забезпечення, зауважила Олена Самсоненко, підприємство одержує постійні надходження за здавання вторсировини і цим заощаджує 60% від усієї суми оплати за вивезення твердих побутових відходів з АЗС. На п'ятьох львівських АЗС "ОККО" встановлено спеціальні габаритні контейнери для збирання поліетилену і пластику. Тепер "Галнафтогаз" веде перемовини з підприємствами, які би могли забирати макулатуру і поліетилен та пластик у регіонах.

Інший "зелений" напрям - це зменшення споживання ресурсів на АЗС.
Агітаційні наклейки нагадують про необхідність вимикати світло, кондиціонери, монітори, виймати зарядні пристрої, закручувати кран, встановлювати оптимальний режим обігріву приміщення і т.д. Ці нагадування дали економічний ефект в офісах підприємства (торік у грудні за спожиту електроенергію заплатили майже на 1000 гривень менше, ніж раніше у цей період), тож є сподівання, що вони спрацюють і на АЗС.

На думку Олени Самсоненко, найціннішим у цьому проекті є не економічний ефект, що за мірками великої компанії все ж незначний, а те, що, вимикаючи на роботі за собою світло або друкуючи з обох сторін аркуша, працівники обов'язково почнуть так вчиняти вдома і дітей своїх теж навчати ощадності.

Віктор Кириленко у своєму виступі наголосив на тому, що найбільші світові компанїї заощаджують на "зелених офісах" величезні кошти. Сортування і переробка відходів дають багато переваг: менший обсяг відходів потрапляє на захоронення або спалювання, при якому безліч токсинів потрапляють в атмосферу; матеріали використовуються повторно; зберігаються природні ресурси. Компанія Xerox понад 15 років розробляє і вдосконалює технології мінімізації відходів, прагнучи повністю позбутися шкідливих викидів. В офісах та на заводах компанії Canon налагоджене стовідсоткове сортування відходів. Компанія Yahoo використовує гідроенергетику. Всюди проводять інформаційно-просвітницькі кампанії щодо побудови "зелених офісів". А "зелений офіс" - це філософія менеджменту, метою якої є зменшення негативного впливу організації (бізнесу) на довкілля шляхом раціоналізації
(оптимізації) використання ресурсів, споживання енергії та мінімізації утворення відходів.

Кінцевим результатом діяльності підприємств у цьому напрямі є запровадження екологічного маркування на свою продукцію. З цією думкою погодилися всі учасники засідання Прес-клубу, яке для спікерів і журналістів продовжилося у виїзному режимі на АЗС "ОККО".

Поділитись