Що українські АЗС продають під виглядом А-95
28.05.2015

Що українські АЗС продають під виглядом А-95

"Вести" взяли 14 проб бензину на автозаправках Києва і в чотирьох виявили невідповідність стандартам. Чим небезпечне погане пальне і як довести, що саме воно стало причиною поломки авто.

Кожен автолюбитель хоч раз стикався з ситуацією, коли після заправки авто починає вередувати: глохнути, смикатися, тупити. Але як дізнатися, де продають якісний бензин? Адже практично всі АЗС зараз однаково красиво оформлені, заправники одягнені в уніформу, а реклама повідомляє про високу якість. При цьому ціни на пальне у АЗС відрізняються, і багато водіїв опиняються перед дилемою: з одного боку, хочуть купити дешевше, з іншого бояться, що економія призведе до поломок. Щоб зрозуміти, наскільки можна довіряти українським заправкам, «Вести» взяли проби на столичних АЗС і віддали їх в лабораторію. Результати в таблиці.

Як розповів нам директор консалтингового агентства «А-95» Сергій Куюн: «В Україні зараз склалася ситуація, коли АЗС продають пального на третину більше, ніж офіційно завозять в країну і виробляють тут. Частина зайвого бензину це контрабанда, а частина фальсифікат. Ризик залити бодягу в цьому році високий, як ніколи».

Відзначимо, що згідно із законом сьогодні в Україні будь-який бензин з позначкою А-95 повинен виготовлятися відповідно до норм ДСТУ 4839: 2007 (Євро-4). Однак держпідприємству Шебелинське ОПГКН дозволили до кінця 2015-го відпускати на АЗС пальне застарілого стандарту ДСТУ 4063-2001 (між Євро-2 і Євро-3). Тобто, коли ви просите заправника залити звичайний 95-й, вам можуть налити і високоочищене пальне, і бензин гіршої якості. Краще завжди питати на заправці про те, що вони мають на увазі під «дев'яносто п'ятим».

Наприклад, Антон Фролов, PR-директор мережі АЗС КЛО, повідомив нам, що у них продають і бензин застарілого стандарту (його проба і потрапила до нас на тест), і нового. Тому їх пальне і не пройшло перевірку на відповідність стандарту, за яким ми замовляли дослідження. Правда, за кількістю бензолу і етанолу їх пальне не відповідає і старим нормам допускається до 1% і 5% відповідно. На КЛО запевняють, що їх пальне якісне, і в підтвердження надіслали в редакцію результати свого дослідження, де всі показники в нормі.

Інші великі мережеві АЗС, як показав тест, продають цілком нормальний бензин. Показники ANP лише злегка не дотягнули за октановим числом, але в лабораторії пояснили, що якщо інші параметри в нормі, показник 84 замість 85 (по дослідницькому методу) можна вважати похибкою. Відзначимо, що інша АЗС цього ж власника «Авіас плюс» без проблем пройшла перевірку. У інших же порушників (обидві АЗС небрендові, безіменні) крім невідповідності нормам октанового числа, є перевищення вмісту бензолу, спирту і сірки, а також проблеми з випаровуванням. Ми спробували взяти коментар і у них. Телефони ТОВ «Фобос» (вул. Сім'ї Сосніних, 17) не відповідають, заправника як такого на АЗС немає, а касир через віконце сказав: «Продаю те, що привезли». На заправці на Оболоні за адресою вул. Лугова, 16 (ТОВ «Імпульс») також коментарів дати не змогли, пославшись на відсутність керівництва.

Відзначимо, що за підсумками тесту можна зробити два висновки. Перший: на безіменних АЗС ризик заправитися «бодягою» високий. Принаймні, набагато вищий, ніж на мережевих. Другий: при низькій ціні шанси купити погане пальне вище, але не у всіх випадках так, одна з заправок з недорогим пальним показала гідні результати.

ЧИМ НЕБЕЗПЕЧНИЙ ДЛЯ МОТОРА ПОГАНИЙ БЕНЗИН

Ми перевірили бензин за ключовими параметрами, які прямо впливають на роботу мотора.

Октанове число. Наукова назва цього параметра детонаційна стійкість або здатність пального протистояти самозайманню при стисненні. У лабораторії її визначають за дослідним методом (при низьких оборотах двигуна). Показник на рівні 85 відповідає показнику 95 по моторному методу (випробування при високих оборотах).

Якщо октанове число низьке, в двигуні відбуваються мікровибухи. Це і призводить до зростання споживання пального, і скорочує термін служби мотора. Але цей показник не вважається головним, так як за допомогою присадок нескладно довести октанове число до будь-якого рівня.

Сірка. Чим менше сірки в пальному, тим краще. Справа в тому, що вона при згорянні окислюється оксиди сірки в комплекті з водяними парами утворюють сірчану і сірчасту кислоти, а це не найкраще середовище для металевих деталей двигуна. Старі залізні двигуни сірки не бояться, а ось нові, з алюмінієвим блоком циліндрів, страждають. Крім того, в нових моторах гинуть системи випуску відпрацьованих газів і каталізатори (у старих авто таких деталей просто немає). Перша ознака того, що в бензині багато сірки, свічки покриваються рудим нагаром.

Ароматика. Ароматичні вуглеводні підвищують октанове число, але зростає нагароутворення, і вони можуть надавати агресивну дію на гумові та пластмасові деталі (фільтри, трубки, ущільнення і т. д.), так як є розчинниками.

Бензол. Чим більше його в пальному, тим більш токсичний як сам бензин, так і продукти його згоряння. Бензол, як і всі ароматичні вуглеводні, збільшує нагароутворення в двигуні.

Випаровування. Від нього залежить характер роботи двигуна, тривалість прогріву, прийомистість. При заправці пальним, що не відповідає стандарту за цим параметром, водії кажуть, що «машина тупить». Плюс зростає витрата пального на 5-10%.

Спирт. Ним розбавляють бензин для того, щоб знизити ціну, 3% метанолу або 5% етанолу ніяк не впливають на роботу двигуна. Але якщо етанолу більше норми до 10%, зростає витрата пального, а в спеку можливе утворення парових пробок. Набагато гірше, коли в бензині надто багато метанолу це сильна отрута, і перебувати поруч з такою машиною небезпечно для здоров'я.

ХТО І ЯК ПРОВОДИВ ВИПРОБУВАННЯ

Всі зразки ми закупили на випробовуваних АЗС і перелили їх в скляну тару. Перед тим як здати проби в випробувальний центр паливно-мастильних матеріалів Національного транспортного університету, ми «знеособили» зразки кожному присвоїли номери від 1 до 14.

Відзначимо, що зазначена лабораторія використовує для перевірки дороге (вартістю кілька мільйонів гривень) обладнання: установку для визначення октанового числа, прилад для визначення вмісту смол, енергодисперсійний спектрометр для виявлення масової частки сірки і пристрій для визначення показників «тиску насичених парів» під назвою «Баня Рейда ». До слова, українські мережі АЗС для контролю своїх заправок теж користуються послугами лабораторії транспортного університету.

ОЗНАКИ БОДЯГИ

АЗС в промзонах і на околицях

Всі заправки, на яких нам продали бензин низької якості, віддалені від основних доріг. Так, аутсайдер нашого тесту з 7,4% вмістом бензолу знаходиться недалеко від фармкомбінату на Борщагівці (ТОВ «Фобос»), а небрендова заправка з 6% метанолу захована в гаражному кооперативі під віадуком на Оболоні (ТОВ «Імпульс»). Навіть мережева АЗС (КЛО), де ми виявили невідповідності по сірці і спирту, віддалена від основної дороги.

Неприємний запах і темний колір

При здачі зразків пального в лабораторію, ми спробували за зовнішніми ознаками вгадати бензин невідповідної якості. Під підозру потрапили всі проби, які видавали неприємний різкий «хімічний» запах. Випробування показали, що підозри повністю виправдалися. Друга зовнішня ознака бодяги деякі проби, які не пройшли випробування, були жовто-коричневого кольору, в той час як хороший бензин відрізнявся прозорим світло-жовтим і зеленим відтінком.

Документація

Якщо АЗС не показує паспорт якості на першу вимогу, швидше за все, вони торгують підробкою. До речі, він повинен висіти на стенді «куточок споживача». І якщо на КЛО нам показали і паспорт якості, і пояснили невідповідність тим, що ми випробовували бензин не по тому стандарту, то на інших заправках, що провалили тест, з нами говорити відмовилися.

ВІДШКОДОВУЄМО ЗБИТКИ

На жаль, довести, що поломка авто була викликана неякісним бензином, складно, каже адвокат Олексій Святогор. Він радить брати чек на заправці. І діяти за схемою:

Після аварійної зупинки викликати евакуатор, доставити авто на СТО і попросити директора станції «запечатати» бак (заклеїти листком з печаткою і підписом). Далі повернутися на АЗС, викликати начальника зміни і зробити відбір проб бензину в дві скляні ємності (не менше літра). Одна залишається на заправці, друга у вас. Обидві ємності повинні бути опечатані наклейкою, на якій будуть підписи: ваша, свідків і представника АЗС. Свою пробу потрібно віддати в лабораторію (дослідження коштує близько 1000 грн).

Коли в сервісі встановлять, що причиною поломки стало погане пальне, потрібно скласти акт про це з печаткою СТО та підписами майстра і старшого зміни. Потім в їх присутності скласти акт про відбір пального з баку (його теж потрібно відправити на аналіз), оплатити ремонт і отримати чек.

Пред'являємо претензії до АЗС. У разі відмови компенсувати збитки, складаємо позов до суду за місцем реєстрації АЗС. До позову докладаємо копії чека, укладення всіх експертиз, акти СТО, пропозиція про добровільне врегулювання і (якщо є) письмову відмову АЗС. У суму позову включається вартість бензину, експертиз, послуг СТО, евакуатора, адвоката і моральний збиток.


auto.vesti

Поділитись