Для поліпшення показників виробництва сільгосппродукції необхідно постачати аграріїв ресурсами — «ОККО Агротрейд» (АПК-Інформ: ПІДСУМКИ №2 (44))
13.02.2018

Для поліпшення показників виробництва сільгосппродукції необхідно постачати аграріїв ресурсами — «ОККО Агротрейд» (АПК-Інформ: ПІДСУМКИ №2 (44))

Напередодні весняної посівної кампанії та періоду активного проведення обробок озимих культур питання забезпеченості сільгоспвиробників МТР стає вельми актуальним. Варто зазначити, що поряд з практично повною відсутністю державної підтримки в цьому питанні на допомогу українським аграріям приходять приватні компанії.

Так, одним із засновників цього напрямку є відносно молода компанія «ОККО Агротрейд», ключовою місією якої є постачання сільгоспвиробників паливом і мінеральними добривами.

Більш детально про найбільш актуальні питання українського зернового ринку в контексті МТР ми поговорили з генеральним директором «ОККО Агротрейд» Олександром Ніколенко.

У березні 2018 р виповниться 2 роки з моменту початку роботи «ОККО Агротрейд». Яких результатів досягли за цей період?

Компанія «ОККО Агротрейд», що входить до складу холдингу OKKO Group, за 2 роки на ринку України довела, що є чесним і порядним партнером як для сільгоспвиробників, так і для транснаціональних корпорацій. Наша компанія заявила про себе як про великого гравця на ринку агропродукції. За цей період ми збільшили кількість партнерів зі світовим ім'ям, зокрема CHS. Зазначу, що для нас дуже важливі партнерські взаємини з такими компаніями, так як вони допомагають впроваджувати кращі практики бізнес-культури, розвивати прозорі взаємини, а також забезпечувати найкраще ціноутворення на зерно для наших майбутніх партнерів.

Ми розширили нашу програму фінансування сільгоспвиробників. Позитивним показником в процесі нашої роботи з клієнтами в першому сезоні (2016/17 МГ) є те, що вони прийшли до нас у другому (2017/18 МГ) і навіть, більше того, порекомендували нас новим клієнтам.

Щодо трейдингового напрямку ми збільшили свої обороти на спотовому ринку зернових і олійних культур. По споту ми поступово доходимо до 1 млн. тонн експорту і не плануємо на цьому зупинятися.

Також ми почали наші інфраструктурні інвестиції з купівлі 20 зерновозів і плануємо розширювати автопарк надалі.

Які напрямки діяльності є пріоритетними для компанії в даний час?

Ключовим інструментом, який «ОККО Агротрейд» пропонує підприємствам АПК, є форвардна програма, згідно з якою компанія забезпечує партнерів/сільгоспвиробників/фермерів паливом, добривами або безпосередньо фінансовими ресурсами в період польових робіт. За перший сезон форварда наша компанія отримала 230 тис. тонн товару, цієї весни обсяги плануємо збільшити.

Наскільки успішною виявилася ваша програма фінансування сільгоспвиробників по всій країні шляхом поставок палива?

Вважаємо її успішною, і те, що ми отримали заявок більше ніж на 1 млрд. грн, є підтвердженням. При цьому завжди є до чого прагнути і, виходячи з отриманого досвіду, ми постійно вдосконалюємось. Так, наприклад, ми скоротили час на розгляд заявок клієнтів, скасували обов'язкове страхування, вийшли зі спеціальною пропозицією для аграріїв з меншим земельним банком і розширили програму новим інструментом — фінансування грошима.

У рамках програми фінансується вирощування основних зернових культур. Чи плануєте ви її розширювати?

Ми фінансували всі культури ще з першого сезону і продовжуємо це робити в поточному. В даний час ми знаходимося в процесі розробки програми з торгівлі продуктами переробки зернових і олійних культур, зокрема ріпаковим маслом і пшеничним борошном.

В даний час багато учасників українського ринку агропродукції стурбовані зростанням цін на паливо. Як Ви можете це прокоментувати? Коли варто чекати підвищення тарифів на автоперевезення, і наскільки істотним воно може бути?

Ціна на бензин і ДП безпосередньо залежить від цін на нафту на світових ринках і від податкового навантаження всередині країни. На сьогоднішній день в Україні на два цих ключових фактори припадає близько 90% у роздрібній вартості 1 л палива. В останні кілька місяців ми спостерігаємо значне зростання світових цін на нафту, які вже досягли пікових значень за останні 3 роки. Крім того, не варто забувати і про девальвацію гривні. Це і призвело сумарно до поступового зростання цін на паливо.

Думаю, підвищення тарифів слід очікувати з квітня, і воно буде еквівалентним росту вартості палива і запчастин.

Згідно з експертними оцінками, частка палива у вартості різних товарів становить 5-50%. За Вашими оцінками, яка складова палива в ціні на зернові та олійні культури? І як подорожчання пального відіб'ється на вартості даних культур?

Залежно від культури і класу техніки витрати дизельного палива складають 62-74 л/га. Виходячи з середньої вартості палива в 2017 році і вартості зерна врожаю минулого року, можна припустити, що в структурі собівартості зерна паливо займає близько 30%.

На ціноутворення в секторі основних зернових культур в майбутньому сезоні буде впливати ряд факторів. Зазначу лише, що зміна ціни на паливо відбивається на собівартості виробництва тієї чи іншої культури, при цьому ціна на зерно формується більшою мірою під впливом світової кон'юнктури.

У грудні минулого року OKKO Group оголосила про вихід на новий ринок міндобрив. Розкажіть про це докладніше.

Компанія розробила для аграріїв пакет програм співробітництва, ключовою з яких є форвардна. Дана програма передбачає поставку ресурсів під продукцію майбутнього врожаю з метою забезпечення фермерів паливом і мінеральними добривами. На сьогоднішній день ми встигли відкрити і запустити в роботу три власних склади з реалізації мінеральних добрив — в Хмельницькій (Ярмолинці), Рівненській (Нова Любомирка) і Вінницькій (Вапнярка) областях. На одному з них (у Вапнярці) є можливість зберігати і відвантажувати рідкі види добрив. У планах відкриття складів по всій території України як власних, так і в рамках партнерської програми. Зазначу, що коло партнерів з поставки добрива стає дедалі більшим.

Попит як на сучасні міндобрива, так і на ЗЗР щорічно збільшується. Виходячи з цього, чи плануєте ви починати розвивати і цей напрямок діяльності вашої компанії?

Ми постійно розвиваємося і шукаємо нові напрямки бізнесу. В майбутньому плануємо закривати 100% потреб фермерів в товарах і фінансових ресурсах, необхідних для їх виробничих процесів. Не виключаю, що ми будемо розвивати і цей напрямок.

Внаслідок економії аграріїв на посівному матеріалі та ЗЗР нерідко якість зерна, що вирощується в Україні, і/або його врожайність нижче прогнозованих. На Ваш погляд, що варто зробити уряду в цілому і компаніям зокрема, щоб змінити ситуацію на краще?

Ситуацію можливо змінити тільки шляхом збільшення пропозицій на ринку фінансування с/г виробників. Ми спостерігаємо, що поряд з нашою пропозицією на ринку з'являються й інші пропозиції від нових учасників. Я вважаю, що це матиме позитивний вплив на забезпечення сільгоспвиробників ресурсами, необхідними для поліпшення показників виробництва. Однак на сьогоднішній день потреба аграріїв у фінансуванні та забезпеченні МТР все ще велика. Що стосується нас, то ми плануємо і далі нарощувати обсяги фінансування аграріїв.

Відносно уряду, я вважаю, що йому варто приділити увагу поліпшенню і прискоренню імплементації інструментів захисту кредиторів, таких як аграрна розписка.

На завершення дякую Вам за змістовну бесіду, і хотілося б почути пару слів про плани компанії і Ваші очікування на 2018/19 МР.

В цілому, ми плануємо відкривати нові напрямки і збільшувати кількість партнерів.

Пріоритетом для нас залишається програма фінансування сільгоспвиробників. У найближчій перспективі плануємо збільшити фінансування до 3 млрд. грн. в сезон, а також удосконалювати програму, розширювати можливості для аграріїв і в підсумку покрити 100% їх виробничих потреб.

Таким чином, ми зможемо зайняти свою нішу на ринку і щорічно забезпечувати наших покупців гарантованими обсягами зерна. Найближчим часом плануємо довести обсяги експортних поставок до 1 млн. тонн на рік.



Поділитись