Додавання 5% біоетанолу в пальне стане обов'язковим з 1 січня 2014 р. Ринок не готовий до виконання цієї вимоги
26.12.2013

Додавання 5% біоетанолу в пальне стане обов'язковим з 1 січня 2014 р. Ринок не готовий до виконання цієї вимоги

Закон, що передбачає додавання біоетанолу в пальне, був прийнятий Верховною Радою ще в червні 2012 р. Згідно з документом, в поточному році рекомендований вміст біоетанолу має бути не менше 5%.

Вже 1 січня 2014 року ця норма стане обов'язковою, а з 2016 р мінімальний вміст біоетанолу в пальному підвищиться до 7%. Норма стосується всіх видів бензину, що реалізуються на території України.

Відстрочити не вдалося

Як раніше повідомляв «Капітал», позафракційні народні депутати і співвласники групи компаній «Континіум», що управляє мережею автозаправок WOG, Ігор Єремеєв та Степан Івахів пропонували змінити закон про вміст біоетанолу в пальному. Вони внесли на розгляд два аналогічних законопроекти, що відрізняються в деталях.

Так, Івахів пропонував перенести вступ в силу обов'язкової норми про 5% біоетанолу (спирту етилового) в бензині з 2014 р. на 2016 р., а від 7% — з 2016 р. на 2018 р. Єремєєв рекомендував скасувати цю норму взагалі. Однак, за інформацією офіційного сайту Верховної Ради, жоден з цих документів так і не був винесений на розгляд в сесійну залу парламенту.

Міністерство енергетики та вугільної промисловості зверталося до Верховної Ради з проханням підтримати законопроект Івахіва, посилаючись на те, що вимога додавати біоетанол може привести до подорожчання пального на 4 грн/л.

Вітчизняне виробництво

Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту Єремєєва, при річному споживанні в Україні автомобільного бензину в обсязі 5 млн т потреба в біоетанолі становитиме 250 тис. т. У 2012 р його в країні було вироблено всього близько 60 тис. т.

Президент асоціації «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук вказує, що вітчизняні підприємства зможуть забезпечити потребу в біоетанолі всього на третину.

У той же час виробники біоетанолу стверджують, що готові повністю покрити потребу в цьому продукті. Зокрема, генеральний директор концерну «Укрспирт» (який є монопольним виробником біоетанолу в Україні) Олександр Харт, підкреслив, що при необхідності галузь в 2014 р зможе виготовити близько 210 тис. т етилового спирту.

«За різними оцінками, потреба в ньому складе близько 210-215 тис т. Підприємства зможуть забезпечити таке виробництво», — зазначив він.

Порушити держстандарти

Незважаючи на те, що норма про обов'язкове додавання спирту почне діяти вже через тиждень, учасники ринку нафтопродуктів вважають, що ринок не готовий виконувати цю вимогу.

«Поки ми маємо тільки закон, але немає ні регламентів, ні стандартів на пальне з такими додатками. Тільки отримавши ці документи, всі учасники ринку — продавці та постачальники нафтопродуктів, нафтобази, транспортники, виробники спирту — зрозуміють, як їм потрібно готуватися до переходу на пальне з біоетанолом», — звертає увагу віце-президент «Концерну Галнафтогаз» (мережа заправок ОККО) Юрій Кучабський.

«На наш погляд, після прийняття всіх необхідних регламентів потрібно мінімум ще півтора року, щоб учасники ринку привели свої потужності у відповідність цим вимогам», — пояснив він.

Крім того, продаж бензину з біоетанолом ще більше загострить проблему якості пального на українському ринку. «Ми готові виконати будь-яку вимогу законів. Але додавання етилового спирту в бензин призведе до зростання собівартості пального», — заявив раніше на конференції Рetroleum Ukraine 2013 віце-президент з переробки та нафтохімії компанії «Роснефть» Ігор Павлов.

Трейдери неодноразово вказували, що пальне з додаванням біоетанолу не відповідатиме державним стандартам, а значить, його реалізація буде незаконною. За словами Леоніда Косянчука, щоб цей закон працював, необхідно прийняти ще мінімум 15 державних стандартів. «Виконувати цей закон — означає порушувати інші держстандарти», — додав він.

За словами заступника гендиректора НТЦ «Психея» Геннадія Рябцева, система контролю якості нафтопродуктів в Україні повністю розвалена. «Нікому перевіряти, ніде перевіряти і нема на що перевіряти», — підкреслив він.

Ольга Бистрицька

«Капітал», №176

Поділитись