Дорогий октан
10.05.2006

Дорогий октан

Учасники ринку очікують, що до кінця травня нафтопродукти в Україні подорожчають на 15-20 коп. Більш віддалені прогнози вони робити побоюються, посилаючись на те, що ніхто не в змозі вгадати, як поведуть себе ціни на нафту на світовому ринку. Але з урахуванням його тенденцій і нездоланного потягу США до підтримки демократії в нафтоносних країнах говорити про можливе здешевлення пального якось незручно. Особливо в контексті того, що навіть чиновники кажуть - ціни наближаються до світових.

В кінці квітня - початку травня вартість нафтопродуктів в українському роздробі підвищилася на 5-8%. Особливо відзначилися Львівська (А-92 подорожчав на 18 коп. - до 3,58 грн./л) і Черкаська області (А-95 - на 8 коп. - до 3,78 грн./л). А з урахуванням того, що НПЗ України тільки почали переробку нафти, купленої за новими цінами, в травні вартість нафтопродуктів може зрости ще на 15-20 коп. Експерти прогнозують, що ціни стабілізуються лише в кінці травня, але в кінцевому підсумку будуть залежати від світової кон'юнктури.

Крім того, що вартість підігрівається сезонним попитом в Україні, основні причини зростання зовнішні. Підвищення світових цін на нафту викликало збільшення експортного мита на російську нафту (з 1 квітня $186,4/т при лютневій $160,8/т). Відповідно поповзли вгору ціни і в Україні. Частково дана ланцюгова реакція пов'язана зі скасуванням імпортних бар'єрів на нафтопродукти, оскільки після цього наша країна потрапила у велику залежність від тенденцій світового ринку. Але при цьому слід врахувати, що ліквідація імпортного бар'єру сприяла притоку іноземного пального та збільшила конкуренцію на ринку. На думку опитаних "ДС" експертів, подорожчання нафтопродуктів частково також може підігрівати лібералізація цін на пальне і дозвіл експорту української нафти, які були прийняті урядом України в квітні. За словами міністра економіки Арсенія Яценюка, фактично це означає підвищення внутрішніх цін на нафту до світового рівня.

Опитані "ДС" учасники ринку оцінюють вплив перерахованих причин на збільшення цін по-різному. "Підвищення експортного мита на нафту - одна з причин. Але основна - це дорожнеча нафтової сировини в світі. Вартість нафти, яку купують вітчизняні НПЗ в Росії для переробки, визначається виходячи зі світових котирувань Brent і Urals. Вартість імпортного пального, яке відіграє на нашому ринку значну роль і безпосередньо формує великогуртові ціни, базується на котируваннях Platts. Прайси НПЗ і АЗС залежатимуть від вартості для України російської нафти і імпортних нафтопродуктів", - говорить генеральний директор ТОВ "ТНК-ВР Коммерс" (актив російської ТНК-ВР) Фелікс Луньов. За його словами, виходячи з аналізу ситуації на світовому ринку, в найближчий місяць можна прогнозувати подальше плавне зростання цін в Україні. "Уже зараз ми бачимо, що вартість нафти для переробки в травні буде на $35-40 вищою, ніж в квітні, і досягне $450/т. Крім того, у міру виснаження залишків на ринок почне надходити все дорожчий імпорт", - повідомив пан ​​Луньов. Генеральний директор компанії "Альянс-Столиця" (дочірнє підприємство ТОВ "Нафтова компанія "Альянс-Україна") Марат Сарсекім вважає, що останнє зростання ціни є реакцією на підвищення мита РФ, а другий етап подорожчання може статися через збільшення світової вартості нафти. "Ціна нафти сьогодні непередбачувана, тому ринок у всіх сегментах прагне підняти її до того рівня, який дозволить купувати сировину. Але те, що в травні на українські НПЗ буде надходити дорога нафта, не викликає сумнівів, - говорить пан Сарсекім. - Якщо нічого екстраординарного не станеться, то на наших комплексах вартість бензину може бути підвищена приблизно на 5 копійок". В "Лукойл-Україна" пов'язують подорожчання нафтопродуктів зі збільшенням мит РФ і світовими котируваннями в рівній мірі, відзначаючи, що в разі подальшого підвищення ціни на нафту також будуть відпускати нафтопродукти дорожче.

Так чи інакше, але, на думку експертів, вплив квітневих зовнішніх чинників в повній мірі відіб'ється на вартості нафтопродуктів в Україні тільки в травні, так як сировина, яка перероблялася в квітні, була закуплена ще по березневих цін. "Сьогодні близько 30% нафтопродуктів України - це ресурс імпортного виробництва, і ми купуємо його в Литві і Білорусі за світовими тарифами. Якщо відпускна вартість зростатиме й надалі, то ми також будемо змушені піднімати ціни на своїх АЗС. Можливо, до кінця травня вони зростуть ще на 5-10%", - повідомили "ДС" у ВАТ "Концерн "Галнафтогаз".

Вітчизняним бензином "перекрити" подорожчання імпортного, по всій видимості, не вдасться. Вже сьогодні можна говорити про продовження подорожчання російської нафти. "Якщо до кінця квітня ціна на нафту марки Urals збережеться на рівні $63-67 за барель, експортне мито може скласти $198,5-200/т", - заявив заступник начальника відділу митних платежів Міністерства фінансів Російської Федерації Олександр Сакович. Нова величина експортних мит на російську нафту буде відома в кінці травня, а матеріалізується в червні. В які цінові значення це виллється на АЗС, учасники ринку поки відмовляються прогнозувати. Проте можна припустити, що прогнози росіян щодо збільшення мит в червні можуть свідчити про дотримання подібної динаміки до середини літа. Мабуть, єдине, що нафтовики можуть гарантувати українським автолюбителям, - це те, що ціна на внутрішньому ринку буде "об'єктивною". І то завдяки тому, що імпорт не допустить необґрунтоване завищення вартості з боку місцевих виробників.

Поділитись