Єдність дизайну і функціональності
31.07.2008

Єдність дизайну і функціональності

Як ми вже повідомляли, в кінці жовтня відбулася довгоочікувана подія в сфері українського яхтингу: на Дніпрі з'явилися ще два судна для заправки малого флоту. Обидва судна були побудовані компанією «Лігір-ІТБС» для відомого в Україні концерну «Галнафтогаз». Про деталі реалізації проекту наш подальший матеріал...

Якщо заглибитися в історію, то формування інфраструктури для обслуговування водного транспорту в Україні: яхт, катерів, гідроциклів, скутерів та ін. - почалося ще чотири роки тому. Тоді менеджери «Лігір-ІТБС» в ході диверсифікації бізнесу звернули увагу на стрімке зростання маломірного флоту при повній відсутності комплексів, спеціально призначених для його цивілізованої заправки. На наступний рік компанія доставила в країну плавучу заправну станцію латвійського виробництва.

Дослідивши ринок виробників водних заправок, фахівці «Лігір-ІТБС» з'ясували, що жоден з пропонованих продуктів не відповідає ні очікуванням потенційних експлуатуючих організацій, ні естетиці місць, в яких знаходиться яхтовий флот, ні вітчизняним нормативним вимогам. Був потрібен новий продукт, який би повністю відповідав вимогам Регістру судноплавства України (наглядової установи в галузі будівництва та експлуатації суден), які стосуються будівництва та експлуатації нафтоналивних суден, а також нормам реконструкції берегової лінії в частині, що стосується безопарного проведення операцій з нафтопродуктами за схемою «бензовоз - судно-бункерувальник».

Заправні суди є незмінними атрибутами яхт-клубів, марин, престижних центрів відпочинку, і компанії «Лігір-ІТБС» вдалося знайти компроміс і поєднати вимоги Регістру судноплавства України до службово-допоміжного флоту з естетикою сучасних катерів і яхт. При складанні технічного завдання на проектування бункерувальника нового типу конструктори «Лігір-ІТБС», з одного боку, постаралися усунути недоліки вже існуючих судів аналогічного призначення, а з іншого - відійти від шаблонних уявлень про нафтоналивне судно як про непоказного «робочого коня». (Зазвичай бункерувальник асоціюється з великою кількістю трубопроводів на палубі, м'ятими бортами, звисаючими автомобільними шинами, потворними вентиляційними розтрубами і клапанами.)

Роман Чуйко, директор київської філії концерну «Галнафтогаз»:

«Ні для кого не секрет, що в Україні маломірні судна заправляються в основному «з каністри». Про нелегальність і шкоду такого способу заправки для екології говорити, думаю, не треба. Бункерувальники - це цілком цивілізоване вирішення проблеми заправки флоту. Що стосується дизайну водних заправних судів, наші дизайнери, разом з фахівцями «ЛІГІР» чимало потрудилися, щоб привести їх зовнішній вигляд у відповідність зі стандартами «ОККО». Зараз ми акцентуємо свою увагу на наданні додаткових послуг власникам водного транспорту і підвищенні якості сервісу. Станція буде реалізовувати бензин А-95 (Euro-4) і дизельне пальне. Крім того, ми хочемо, щоб на водних заправках працювала система готівкового і безготівкового розрахунку («ОККО-кард», талони)».

Юрій Кучабський, генеральний директор концерну «Галнафтогаз»:

«Перш ніж приступити до проекту водних заправок, ми вивчили досвід європейських країн. Безліч стаціонарних комплексів працює, наприклад, на Лазурному березі Середземного моря. У Польщі також експлуатуються стаціонарні об'єкти, причому на краю берега. У Європі, особливо на території яхт-клубів, водний транспорт часто обслуговують стаціонарні берегові станції. Також використовуються спеціальні бензовози з довгими шлангами і пістолетами, пристосовані для маломірного флоту. Ще один варіант - стоєчні нафтоналивні суда. Але там, в Європі, більш досконале і гнучке законодавство, плюс традиція... Що стосується України, то у нас в цьому напрямку робляться тільки перші кроки. Загалом, ми розглянули кілька пропозицій щодо облаштування плавучих станцій і зупинилися на проекті, запропонованому компанією «Лігір-ІТБС». Вибираючи проект, ми особливо ретельно аналізували його екологічність, адже бункерувальники в більшості своїй прив'язані до рекреаційних зон. А тут важливо і те, наскільки надійна конструкція бункерувальника, і те, як він буде вписуватися в навколишнє середовище, не порушуючи природну естетичну гармонію і не впливаючи згубно на екологію. Бункерувальники для заправки малого флоту ми розцінюємо як цікавий і досить перспективний напрямок бізнесу. В Україні стрімко розвиваються рекреаційні напрямки і все більше людей купують особистий водний транспорт. Але, повторюю, це тільки початок шляху. Думаю, незабаром водні заправні станції стануть звичайним явищем і обростуть додатковими сервісами».

Олексій Сьомін, керівник департаменту суднобудування «Лігір-ІТБС»:

«Привабливий і ергономічний дизайн не єдина перевага бункерувальників, що виготовляються нашою компанією. Якщо говорити про технічну насиченість плавучих суден, то в Україні чи не вперше побудований нафтоналивний танкер, нехай і невеликий, але він повною мірою задовольняє вимоги Реєстру судноплавства України в частині, що стосується судів для перевезення небезпечних вантажів, та Міжнародного кодексу з перевезення небезпечних вантажів внутрішніми водними шляхами. Відмінною особливістю бункерувальника «Лігір-ІТБС» від інших заправних судів є наявність спеціальної системи, яка виконує аналіз якості пального, його щільності, ваги, рівня підтоварної води з урахуванням крену/диференту судна. Для роздрібних нафтотрейдерів це дуже актуальне нововведення».

Незважаючи на досить невеликі габарити, в конструкцію бункерувальника вдало були вписані складні криволінійні обводи надбудови, навісу, фальшборту, нестандартні форми бортових і лобових ілюмінаторів. Щогла сигнальних вогнів і прапорів, леєрні огорожі, трапи, рами вікон і дверей з нержавіючих сплавів роблять судно навіть елегантним. Крім подвійного корпусу і загальносуднового обладнання з необхідним ступенем захисту, на судні змонтований комплекс аварійно-попереджувальних систем, що запобігають випадковим протокам пального при заправці транспорту і наповненні танків самого бункерувальника. По закінченню навігації бункерувальник можна не піднімати на берег, корпус судна спеціально посилений для можливості стоянки в льодових умовах. Судно спроектовано і побудовано в повній відповідності з вимогами Класифікаційного товариства з нагляду за будівництвом судів (Регістр судноплавства України), санітарних правил, правил охорони праці, екологічної безпеки, про що є необхідні експертні висновки.

Вадим Васильєв, керівник проекту плавучих заправних станцій концерну «Галнафтогаз»:

«Перший наш бункерувальник встановлений на території рекреаційно-оздоровчого центру «Зелений порт», (о. Жуків, Київ), другий - відбуксирували в яхт-клуб «Максим-марин» (Нова Каховка). Україна має досить велику протяжність внутрішніх водних шляхів по Дніпру, Дунаю, а також чорноморському і азовському узбережжю при практично повній відсутності водних заправних станцій. Таким чином, є серйозний потенціал для розвитку цілої мережі нафтоналивних бункерувальників. Ми сподіваємося, що це гарний початок нового напрямку по заправці водного флоту під брендом «ОККО».

Ігор Величко, генеральний директор «Лігір-ІТБС»:

«В даний час фахівці нашої компанії ведуть підготовку до будівництва нових модифікацій бункерувальників, призначених для стоянки в морських портах і акваторіях, а також бункерувальників типу «річка-море», які можна буде переміщати в межах акваторій в залежності від кон'юнктури ринку, географії бізнесу та вимог кінцевих споживачів. Уже розроблено технічну документацію бункерувальника збільшеної місткості (65 м3), спеціально спроектованого для роботи в морських акваторіях. Документацію ми плануєм також узгодити в російських класифікаційних товариствах та інших наглядових органах для того, щоб отримати право на будівництво і реалізацію наших бункерувальників в Росії».

Лариса Іванова, директор з розвитку «Лігір-ІТБС»: «Специфіка плавучих бункерувальників, призначених для заправки маломірних суден, вимагає, щоб ці судна експлуатувалися спеціалізованими компаніями, які мають у своєму розпорядженні солідний досвід продажів нафтопродуктів в роздріб і необхідну інфраструктуру для безперебійних поставок якісного пального: власними нафтосховищами і бензовозами. Заправна станція на воді - це все-таки судно, яке вимагає регулярного технічного обслуговування не тільки ТРК, рахункового пристрою і системи виміру рівня, але і корпусу, палубних механізмів, загальносуднових систем і періодичного пред'явлення їх наглядовим органам. Для виконання сервісних функцій в компанії «Лігір-ІТБС» був створений штат співробітників зі спеціальною освітою в області кораблебудування, вони супроводжують бункерувальники протягом усього їхнього «життя» - від моменту проектування, спуску на воду і після передачі замовнику».

Поділитись