Готуємося заправлятися ЄВРО-нуль
16.07.2010

Готуємося заправлятися ЄВРО-нуль

Влада намагається змусити українців перейти з європейського бензину на пальне з країн СНД.

Міністерство палива та енергетики серйозно розглядає питання введення імпортних мит на бензин і дизпаливо, які ввозяться в країну. Поки точну суму додаткового податку не називають. Одні чиновники кажуть, що можна обійтися і 30 євро з тонни. Інші називають більшу суму - 60-120 євро/тонна.

«Без мит на імпортні нафтопродукти Україні не обійтися. Інакше країна просто втратить свою переробку», - сказав днями «Інтерфакс-Україна» Михайло Міндреску, гендиректор Українського об'єднання з переробки нафти «Укрнафтохімпереробка».

Раніше подібні заяви були зроблені і Костянтином Бородіним, начальником департаменту Мінпаливенерго.

За логікою чиновників, якщо оподаткувати імпортне пальне, то це дозволить додатково завантажити українські заводи. Тому що сьогодні вони вже майже половину вітчизняного роздрібного ринку віддали закордонним бензину і дизпаливу. А тому всі українці, які потрапили в цю залежність від «іноземщини», повинні профінансувати роботу приватних нафтопереробних заводів.

«Введення мита автоматично призведе до подорожчання імпортного бензину», - сказала «proUA» Алла Сидорович, представник компанії «Галнафтогаз» (мережа заправок «ОККО»). «Будь-який податок призведе до підвищення цін. І не тільки на імпортний бензин, а й на український. Якщо мито буде, наприклад, 60 євро/тонна, у роздрібі ціни виростуть на 60 копійок. Не виключено, що й імпортне постачання після цього скоротяться», - розповів Сергій Куюн, директор «Консалтингової групи А-95».

Правда, в цій ситуації існує один нюанс. Ще невідомо, чи зможе подорожчання бензину дозавантажити українські НПЗ. За словами представників Лисичанського і Одеського заводів, сьогодні їх підприємства завантажені на 90-95%. Єдиний завод, у кого реальні проблеми з нафтою і обсягами переробки - Кременчуцький НПЗ, який контролюється групою «Приват». Не виключено, що саме його проблеми і намагається вирішити Мінпаливенерго.

Але процес «завантаження» Кременчуцького НПЗ може обернутися ще одним неприємним сюрпризом для українських автомобілістів. На думку експертів, введення мита може призвести до скорочення постачання нафтопродуктів з країн Євросоюзу - Литви, Польщі та Румунії. Звідти сьогодні ввозиться пальне стандарту Євро-4 і Євро-5.

«Вийде, що саме поставки з ЄС і потраплять під передбачуване мито», - розповів «proUA» Леонід Косянчук, голова Асоціації нафтотрейдерів України.- «А піде постачання з країн СНД, з якими у нас зона вільної торгівлі. В першу чергу - Росія, Казахстан і Білорусь. У того ж Казахстану якість - Євро-2. У кращому випадку. А то і Євро-0. А в Україні відсутній контроль якості».

«Нас дуже турбує ситуація демпінгу з боку Білорусі і Казахстану», - каже Микола Тимощук, керівник відділу зі зв'язків з міжнародними та громадськими організаціями компанії «ТНК-ВР Комерс». «У цих країнах преференції на нафту. Там інша собівартість. І виходить, що вони демпінгують в Україні. А є ще й питання контрабанди з тієї ж Росії».

У той же час, за оцінками експертів, сьогодні близько 30% нафторинку України знаходиться в «тіні». Це і підпільне виробництво, і контрабанда, і фальсифікат. І все це добро тим чи іншим чином знаходиться під контролем силовиків - міліції і СБУ, які непогано на цьому заробляють. Не виключено, що в цьому задіяні і чиновники.

Логічно, що якщо ці обсяги підуть з ринку, питання про додаткове завантаження українських НПЗ буде саме собою зняте. І не потрібно владі придумувати нові податки - досить просто виконувати свою роботу. За яку їм, до речі, платять платники податків. В тому числі, і власники автомобілів.

Але в нашій країні всі проблеми в своєму бізнесі влада звикла вирішувати за рахунок додаткових поборів з народу. Чиновники не можуть забезпечити контроль якості пального, упорядкувати процес сплати техзбору (через вартість бензину), побудувати нормальні дороги. Звичайно, простіше придумати новий податок і вдалий слоган для його сплати.

Поділитись