Якість бензину на роздрібному ринку викликає питання
21.12.2009

Якість бензину на роздрібному ринку викликає питання

Інститут споживчих експертиз (ІСЕ) виявляє серйозну заклопотаність з приводу якості високооктанового бензину на роздрібному ринку України. Дана стурбованість викликана інформацією в українських ЗМІ про наростаючі обсяги виробництва на найбільшому нафтопереробному заводі «Укртатнафта» компонентів автомобільних бензинів КБ-92 і КБ-95, з їх подальшим відвантаженням на ринок реалізації. За повідомленням агентства «Інтерфакс-Україна», в жовтні-листопаді 2009 року «Укртатнафта» відвантажила на ринок майже 100 тис. т даних компонентів, а обсяги їх відвантажень мають тенденцію до подальшого збільшення.

Ще на початку листопада Інститут споживчих експертиз провів порівняльні дослідження паспортних характеристик компонентів бензинів КБ-92 і КБ-95 виробництва АТ «Укртатнафта», які дозволили зробити кілька очевидних висновків. Норми технічних умов (ТУ У 23.2-00152388-002-2003), згідно з якими випускаються КБ-92 і КБ-95, передбачають серйозні відхилення по ряду найважливіших експлуатаційних параметрів, ключовими з яких є знижене октанове число, підвищена частка сірки, незбалансований фракційний склад і втричі збільшені показники кислотності.

«Ряд параметрів, що мають відхилення, може бути доведений до показників товарних бензинів за допомогою спеціальних присадок на нафтобазах, проте краще, ніж на нафтопереробному заводі, цього досягти не можна, - каже директор Інституту споживчих експертиз Юрій Чорнобривець. - Доводиться констатувати, що нафтопереробний завод, фактично, передає функцію виробництва товарних бензинів іншим структурам, які свідомо не можуть мати настільки ж розвинену технологічну інфраструктуру, як «Укртатнафта» - одне з передових підприємств галузі».

У той же час, експерти Інституту відзначають, що більшість фактичних характеристик КБ-92 і КБ-95, наведених в досліджених паспортах, вказують на відповідність цих компонентів параметрам товарних бензинів А-92 і А-95 відповідно. Винятком є ​​завищена масова частка сірки: 0,071% і 0,060% для КБ-92 і КБ-95, відповідно, і підвищена кислотність.

«На відміну від зниженого октанового числа, яке може бути підвищене на нафтобазах за допомогою присадок, знизити сірчистість і кислотність продукту в незаводських умовах неможливо, тому можна говорити про те, що на ринок вивантажується продукт зі свідомо низькими експлуатаційними характеристиками», - каже керівник Інституту.

У ІСЕ вважають таку ситуацію неприпустимою, оскільки відвантаження КБ-92 і КБ-95 у великих обсягах означає неминуче зниження якості високооктанового пального в роздрібній мережі. Тим часом, споживачами цих нафтопродуктів є сучасні автомобілі, вельми вимогливі до якості пального. Знижене октанове число веде до передчасної детонації пального і прискореного руйнування деталей двигуна. Підвищений вміст сірки збільшує інтенсивність корозії поверхні металів самого двигуна і його випускної системи. Незбалансований фракційний склад збільшує ризики виникнення порушень в роботі двигуна, пов'язаних з утворенням парових пробок, збільшує втрати пального на випаровування, знижує характеристики потужності двигуна внутрішнього згоряння. У свою чергу, підвищена кислотність пального тягне за собою прискорене спрацьовування нейтралізуючих присадок моторних масел, і викликає необхідність більш частої його заміни.

«Найсумніше в цій ситуації полягає в тому, що споживача нікому захистити від подібного пального, - вважає Юрій Чорнобривець. - Через відсутність фінансування, Держспоживстандарт у цьому році провів лічені перевірки в межах лише однієї області, тому автомобіліст повністю беззахисний перед обличчям неякісного продукту».

За його словами, виходом із ситуації, що склалася, було б анулювання подібних технічних умов, що дозволяють випускати на ринок некондиційні бензини, а також внесення змін до законодавства з метою посилення відповідальності автозаправних станцій за торгівлю неякісними нафтопродуктами. Зі свого боку, експерт рекомендує водіям бути уважними при виборі пального і уникати придбання дешевих нафтопродуктів. «Компоненти бензинів або бензини для промислових цілей обкладаються зниженим акцизним збором, що робить кінцеву вартість цих нафтопродуктів нижчою за товарні аналогі», - каже Юрій Чорнобривець.

Довідка: Інститут споживчих експертиз - незалежна громадська організація, створена для проведення експертиз різноманітних товарів і послуг. Свою роботу Інститут розпочав у 2003 році. За цей час Інститут зарекомендував себе як об'єктивна і незалежна структура, рівень довіри до якої з боку споживачів дуже високий.

Метою роботи Інституту є постійне відстеження на території України реальних якісних характеристик споживчих товарів та інформування споживачів про результати цих досліджень.

За час своєї роботи Інститутом було проведено 6 досліджень моторних масел (синтетика, напівсинтетика, мінеральне, різних класів API), 52 дослідження автомобільних палив (А-95, А-95-Преміум, А-92, А-76, ДП), з них двадцять сім по Києву і двадцять п'ять по регіонах, 2 дослідження гальмівної рідини, 3 випробування омиваючої рідини, 1 випробування рослинної олії, 3 випробування алкоголю.

Поділитись