Як зміниться український паливний ринок в 2014 році
14.01.2014

Як зміниться український паливний ринок в 2014 році

За 11 місяців минулого року, за даними Міністерства енергетики та вугільної промисловості, в країні було реалізовано 9,2 млн тонн світлих нафтопродуктів. Це на 2% менше в порівнянні з аналогічним періодом 2012 року. Спад в споживанні пального чітко проявив не нову вже тенденцію: в країні зростають продажі "дизеля" і скрапленого природного газу, тоді як реалізація бензинів скорочується. Цей же тренд, на думку експертів, буде відрізняти і 2014 рік.

"Дизельне" прискорення

Минулий рік для сегмента дизельного палива (ДП) ззовні склався в руслі загальної тенденції. За даними Держстату, в січні-листопаді 2013 року його споживання в Україні скоротилося на 1,8% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року (АППГ) — до 5,45 млн т. Незважаючи на ці показники, на 2014 рік експерти планують для цього сегмента помітне зростання. Визначальним фактором у даному випадку виступає ситуація, що склалася на автомобільному ринку України.

В останні три-чотири роки популярність автомобілів з дизельним двигуном в нашій країні значно зросла. За даними сайту AUTO-consulting, до завершення 2013 року кожен п'ятий автомобіль, який продається в Україні, був обладнаний саме дизельним двигуном. За десять місяців минулого року в країні було реалізовано 33,43 тис. таких авто або 19,6% від усього обсягу продажів. У 2011-му ця ніша займала всього близько 10%. (Для порівняння — в Євросоюзі на продажі дизельних авто припадає близько 60% ринку).

При обсязі ринку в 2014 році на рівні 215 тис. одиниць, частка дизельних авто складе вже 28%, прогнозують ринкові експерти. Настільки позитивна динаміка пояснюється "грошовим моментом". По-перше, в минулому році в Україні були введені мита на автомобілі з бензиновим двигуном, через що подорожчав ряд іномарок. Це прямо впливає на вибір на користь "дизеля", який в останні роки робить частина українських покупців автомобілів.

По-друге, позначається і порівняння в ціні між двома видами пального, знову ж таки — не на користь бензину, говорить директор консалтингової компанії "А-95" Сергій Куюн. У держпідприємстві "Держзовнішінформ" (ДЗІ) наводять такі дані: на 10 січня 2014 року середня вартість ДП по Україні становила 9,4 грн/літр, тоді як бензину марки А95 — 10,43 грн/літр.

З урахуванням цих обставин, експерти галузі прогнозують збільшення попиту на "дизель" і в 2014 році. Заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев відзначає, що в поточному році обсяг споживання дизельного палива в Україні складе більше 6 млн тонн, з яких близько 4,6 млн будуть імпортовані. За його оцінками, на тлі загального зниження в секторі (на 1-2% рік до року), сегмент ДП в 2014-му, навпаки, покаже зростання на 7% в порівнянні з 2013-м. Причому цей показник збільшиться переважно за рахунок дизпалива вітчизняного виробництва.

Український паливний ринок до останнього часу залишається імпортозалежним. За даними Держстату, за січень-листопад 2013 року українські нафтопереробні заводи (НПЗ) виробили 893 тис. тонн ДП при загальному його споживанні в країні за той же період в 5,45 млн т. У нинішньому році ситуація може різко змінитися.

Так, в кінці вересня 2013 року, після 3-річного простою був запущений Одеський НПЗ, здатний забезпечити 15% українського споживання дизельного палива. А в травні-червні 2014-го очікується запуск Лисичанського НПЗ. В цілому ж експерти прогнозують на цей рік зростання внутрішнього виробництва дизеля всіх марок в два рази, до 1,7 млн ​​тонн. Скорочення імпорту ДП може скласти близько 4% — при оціночному обсязі його ввезення в 2013-му на рівні 4,8 млн тонн.

"Бензинове" падіння

За 11 місяців-2013 Український бензиновий ринок "просів" на 5,5%, склавши 3,7 млн ​​тонн пального різних марок. При цьому вітчизняний випуск бензинів демонструє явний спад. За інформацією Держстату, за січень-листопад 2013 року українські НПЗ виробили 891,9 тис. тонн цього продукту — на 41% менше в порівнянні з АППГ. У поточному році сегмент може скоротитися на 5% в порівнянні з 2013-м — саме за рахунок цінової вилки з "альтернативними" бензиновими видами пального, стверджує Куюн.

На його думку, зі збільшенням внутрішнього виробництва бензину, який в 2014-му може зайняти до третини українського ринку (близько 1,3 млн тонн), скоротиться і обсяг імпорту цього виду пального — більше, ніж на 400 тис. тонн. В першу чергу, це відіб'ється на "Білоруській нафтовій компанії", чиї щорічні поставки бензину в Україні коливаються в межах 1,3-1,5 млн тонн, припускає керівник "А-95".

В "українському бензиновому рівнянні-2014", однак, є одне невідоме — введення з 1 січня нинішнього року законодавчої норми про додавання в продукт 5% біоетанолу (простіше кажучи — спирту). Але ні стандартів, ні розроблених нормативних актів, що регламентують якість нового продукту, поки не прийнято. В асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України" не виключають, що в силу ряду причин ця законодавча вимога може привести до подорожчання бензинів, що реалізуються в країні — більш, ніж на третину проти нинішніх цінових рівнів.

"Скраплені" перспективи

Бензиновий сегмент підстерігає небезпека з ще одного боку: все сильніше "заявляють" про себе продажі ще одного конкуруючого паливного продукту — зрідженого газу (суміш пропану і бутану технічних; СПБТ). За дев'ять місяців минулого року, за даними Української асоціації зрідженого газу (УАЗГ), даний різновид пального в загальній структурі споживання на авторинку займав частку в 9,1%. А за розрахунками "А-95", в 2013-му обсяг споживання пропан-бутану в автомобільному і комунально-побутовому секторах перевищив 915 тис. тонн — на 10% більше, ніж в 2012-му.

Позаминулий рік для "газового" сегменту вітчизняного ринку автомобільного пального був не найкращим. За даними УАЗГ, в 2012 році в країні було вироблено 558 тис. тонн скрапленого газу, імпортовано — 556 тис. тонн. У порівнянні з рекордним за споживанням пального 2011 роком продаж цього продукту скоротився на 3%, до 823,5 тис. тонн.

У нинішньому році, за очікуваннями галузевих експертів, ситуація в сегменті виправиться. Споживання СПБТ українськими автомобілістами в поточному році може досягти 1 млн тонн, додавши в порівнянні з минулим роком 9%. "Але така динаміка можлива лише при збереженні низької вартості цього пального. У зворотному випадку, споживання може зрости незначно — до 920-930 тис. тонн", — підкреслює Куюн.

За інформацією ДЗІ, середня роздрібна ціна пропан-бутану на АЗС України на 10 січня становила 6,42 грн/літр при вартості літра А-95 в 10,43 грн. Влітку минулого року різниця в ціні між зрідженим газом і бензином становила понад 50%, конкретизують в "А-95". За словами аналітика компанії UPECO Олександра Сіренка, в 2013-му приблизно 3% втрат бензинового сегмента припадало саме на СПБТ. "В основному на газ переходять ті, кому доводиться багато їздити — таксисти, перевізники вантажів. Але цей напрямок стає популярним і серед звичайних громадян", — розповідає Сіренко.

Крім порівняно низької ціни привабливості зрідженому газу додає і розвиток в країні інфраструктури його продажів. Офіційна статистика за кількістю автогазозаправних станцій (АГЗС) в Україні відсутня. За експертними оцінками, до завершення 2013 року по всій країні налічувалося понад 2500 газових модулів, половина з яких встановлена ​​великими мережами АЗС. У порівнянні з 2008 роком цей показник подвоївся.

В цілому представники УАЗГ прогнозують, що в середньостроковій перспективі зростання українського споживання скрапленого газу досягне 1,5 млн тонн на рік (майже на 40% більше проти торішнього показника — Ред). Схожі цифри — в перспективі до 2020 року — оголошували і представники "Роснефти" в листопаді 2013 року на конференції Ukrainian Petroleum.

"Сірий" момент

Падіння в бензиновому сегменті українського ринку можуть загальмувати хіба що заходи зі штучного подорожчання інших видів автопального. Восени-2013 в парламент був внесений законопроект, що передбачає підвищення акцизів на дизельне паливо з 50 до 198 євро за тонну. Це може привести до зростання його роздрібної ціни на 1,5 грн/літр, вказують галузеві експерти.

У подібних заходів, втім, є і зворотна сторона. Висока вартість пального провокує ще одну проблему у вигляді тінізації українського ринку нафтопродуктів. Експерти стверджують, що близько 20% на ньому займають "сірі" виробники дизпалива і бензину, що містять міні-НПЗ. Легальні продавці пального не раз вже висловлювали стурбованість такою ситуацією, але до відчутного "скорочення тіні" на ринку ці скарги поки не приводять.

Delo.ua 

Поділитись