Як вберегтися від паливних підробок
11.11.2015

Як вберегтися від паливних підробок

Експерти паливного ринку знову б'ють на сполох: близько 40% нафтопродуктів в країні мають, м'яко кажучи, сумнівну якість.

Якщо вірити фахівцям, кожен третій літр бензину сурогат. Щоб він не виявився в баку вашого автомобіля, пропонуємо прислухатися до порад Алли Сидорович, директора Центру паливних досліджень TFC, обслуговуючого мережу АЗК "ОККО". Алла Євгенівна більше 20 років працює в сфері контролю якості нафтопродуктів, тож кому як не їй знати, чим правильне пальне відрізняється від "бодяги".


Економити потрібно з розумом

З чим пов'язаний нинішній спалах "бодяжництва" на ринку?

Як відомо, нафтопродукти в Україні істотно подорожчали через девальвацію гривні і зростання податкового навантаження на галузь. У водіїв виникає природне бажання заощадити, і цим активно користуються деякі компанії, які працюють непрозоро.

Так що ж, економити не рекомендується?

Алла Сидорович, директор Центру паливних досліджень TFC:

Економити потрібно з розумом. Дивіться на проблему комплексно, а не з точки зору сумнівної сьогочасної вигоди. Якщо заправляєш машину хорошим пальним, то від покупки до першого серйозного ремонту в середньому наїздиш 300-400 тис. км, якщо ж двигун регулярно напихати низькосортним бензином, він почне "кашляти" вже після першої сотні тисяч пробігу, а іноді і набагато раніше. Крім того, на хорошому пальному машина проїде значно більшу відстань, ніж на тому ж літражі низькоякісного продукту.

Іншими словами, ви можете купити бензин на 2-3 гривні дешевше ринкової ціни, але в кінцевому підсумку виявиться, що ви переплатили. При найгіршому сценарії таке пальне зіпсує паливну систему. Причому це не обов'язково відбувається моментально. Може знадобитися деякий час, щоб шкідливі речовини роз'їли деталі. І тоді поїздка в автосервіс обійдеться в кілька тисяч гривень. А намагалися заощадити всього сотню-іншу. Особливо чутливі до якості пального сучасні моделі авто. Чим новіше авто, тим вищі у нього вимоги до паливного "раціону".


Заливаєте в бак нафталін

Що можуть підмішати в "бодяжне пальне"? З якими випадками ви часто стикаєтеся в лабораторії?

Наш Центр має в своєму складі лабораторії, що працюють в різних регіонах України. Ми щодня аналізуємо десятки проб від різних клієнтів, які заправилися на дешевих заправках, і бачимо, що частка підробок на ринку зростає. Тому в своїй практиці я бачила, як в бензини для підвищення октанового числа додають ацетон, нафталін, ароматичні вуглеводні. Найгірше, що часто отримана суміш завдасть шкоди не тільки автомобілю, але і водієві, оточуючим людям, в тому числі і його дітям. Вихлопи від такого самопального пального дуже токсичні і канцерогенні, особливо якщо до складу потрапить метанол або тетраетилсвинець.

Отже, низька ціна пального це вже привід задуматися. А ще за якими ознаками можна розпізнати неякісний нафтопродукт?

Підробку не завжди розпізнаєш на колір або запах. Для цього потрібні лабораторні дослідження. Тому 100-процентного рецепту немає. Але ризики можна мінімізувати. По-перше, не заправляйтеся на випадкових АЗС або з рук. Виберіть для себе одну свою АЗС-мережу (і ще одну резервну) і там заправляйтеся постійно. Краще з числа великих, які мають заправки по всій країні. Це і зручніше, і безпечніше. Розумієте, якщо люди поклали роки і мільйони на побудову іміджу свого бренду, вони не будуть ставити під удар свою репутацію спробами дрібного шахрайства. А малим мережам в цьому сенсі втрачати особливо нічого.

По-друге, я рекомендую імпорт. Любити національного виробника це похвально і патріотично. Але любов має бути взаємною. На жаль, українське пальне все ще за своїми показниками поступається якісному зарубіжному. І ще нюанс ввізний продукт складніше закупити, документацію на нього складніше підтасувати, тому наші "бодяжники" вважають за краще не братися за його підробку.

Підробку не завжди розпізнаєш на колір або запах. Для цього потрібні лабораторні дослідження.


Заправляйтеся у перевірених

Наближається зима. А це час серйозних випробувань для власників дизельних авто. Що ви порадите їм, щоб уникнути стресів, викликаних некондиційним пальним?

Головне правило те ж заправлятися у перевірених. Наприклад, в мережі "ОККО", де центр TFC забезпечує повний цикл контролю якості нафтопродуктів, до початку зимового сезону всі залишки літніх сортів бензинів і ДП витягуються з резервуарів на АЗС і замінюються виключно зимовими марками. Але це досить трудомістка і дорога процедура, яку не кожна мережа може собі дозволити. Комусь легше просто змішати сорти або розбавити літнє ДП гасом. Після такої алхімії воно вже не замерзне. Зате виникає серйозний побічний ефект. Гас змиває масляну плівку з циліндрів двигуна, а це прямий шлях до його ремонту.

Крім того, я б рекомендувала власникам дизельних авто провести певну підготовку своїх машин до зими. Зокрема, в профілактичних цілях замінити в двигуні масло і паливний фільтр. І, звичайно, як і з шинами, треба своєчасно, краще навіть завчасно, переходити на зимові види пального, щоб зима не підкралась непомітно.


КОРИСНО ЗНАТИ

5 правил від Алли Сидорович

Скупий платить двічі. Поганий бензин за високою ціною буває, але хороший за низькою ніколи.

Віддавайте перевагу імпорту. Причому стандарту Євро-5.

Зберігайте вірність. Виберіть свою АЗС-мережу і завжди намагайтеся заправлятися на ній.

Знайте свої права. На будь-якій АЗС ви маєте право попросити всі документи, що підтверджують якість та походження пального. Якщо персонал відмовляється їх надати, це перший сигнал про можливі порушення з боку АЗС.

Довіряйте, але перевіряйте. Якщо у вас виникли сумніви щодо якості пального, звертайтеся до найближчої сертифікованої лабораторії для дослідження зразків пального.


kp.ua

Поділитись