“Концерн Галнафтогаз”: швидкий розвиток на основі сучасних технологій
29.10.2007

“Концерн Галнафтогаз”: швидкий розвиток на основі сучасних технологій

- В рейтингу «Корпоративне управління в Україні», склВаденому інвестиційним банком «Конкорд Капітал» (19 лютого 2007 року), «Концерн Галнафтогаз» зайняв першу позицію. Мабуть, приємно стати першим серед фактично 110 компаній-лідерів в Україні у такій надзвичайно важливій сфері. До уваги бралися І звітність підприємства, І репутація, і стосунки з інвесторами чи навіть веб-сторінка. Чи вважаєте Ви сучасне корпоративне управління визначальним чинником успіху компанії? Які його принципи є визначальними для Вас?
- Бути першим це завжди приємно. Але це як у спорті: щоб отримати «золото» треба дуже багато і наполегливо працювати. Для того, щоб у 2007 році ми очолили рейтинг корпоративного управління в Україні, ми з перших же днів Існування Концерну (з 2001 року) націлились на те, що свій бізнес вестимемо правильно, прозоро і зрозуміло. Ми консолідували усе своє майно на Концерні, від самого початку були публічною компанією. З 2003 року ми почали співпрацювати з Міжнародною фінансовою корпорацією в напрямку покращення практик корпоративного управління і при їхньому сприянні у 2004-му був прийнятий Кодекс корпоративного управління Концерну, де, зокрема, було чітко прописано і розділено функції Наглядової ради і Дирекції: Наглядова рада здійснює стратегічне управління і контроль, а за Дирекцією було закріплене операційне управління. Це, з одного боку, усунуло можливе дублювання функцій між органами управління, а з іншого - створило умови для більш повноцінного виконання своїх обов'язків в рамках обмеженої зони відповідальності. Починаючи з 2004 року, ми проводимо щорічні міжнародні аудити своєї фінансово-господарської діяльності, а у 2004 році було прийнято Стратегічний план розвитку компанії. Ми провели у себе кадровий аудит на предмет здатності менеджменту зреалізувати цей План. На загальних зборах акціонерів у жовтні цього року ми ввели до складу Наглядової ради незалежного члена (до речі, ним став директор ЄБРР в Україні Камен Захарієв). Також ми створили посаду корпоративного секретаря, який займається усіма стосунками з акціонерами і володіє інформацією щодо рішень менеджменту компанії, тощо. Тобто, спочатку потрібно правильно побувати корабель, потім правильно ним управляти і лише тоді з'являться заслужені перемоги. Щодо наших визначальних принципів: ми свій бізнес побудували відповідно до кращих світових практи і ведемо його прозоро та публічно.

- Нещодавно «Галнафтогаз» оголосив про плани здійснення ІРО (первинне розміщення акцій на фондовому ринку) або на Лондонській, або на Варшавській фондовій біржі. Оскільки компанія вже користувала ся цілим спектром інструментів зовнішнього запозичення коштів, чим викликаний на сьогодні такий інтерес до механізмів фондового ринку?
- На міжнародні ринки капіталу ми вийдемо, швидше за все, на початку 2009 року, після завершення чергового аудиту. Найбільш відповідним майданчиком для старту ми вважаємо Лондонську фондову біржу. Ми вже працюємо над Offering Memorandum. До речі, тут нам дуже пощастило з відпрацьованим і апробованим Стратегічним планом розвитку компанії. Тепер ми фактично інтегруємо його в  Offering Memorandum. Сума розміщення ще остаточно не визначена, але ми плануємо, що вона буде коливатися в межах $100-200 млн. Окрім того, з 2005 року наші депозитарні розписки котируються на франкфуртській біржі.

- В Україні жоден НПЗ не виробляє пального, яке відповідало б європейським стандартам та екологічним вимогам. Бензин А-95, який пропонує мережа «ОККО», - румунського та литовського виробництва. Чи є вже якась реакція у середовищі вітчизняних виробників палива на нові вимоги щодо якості та екологічності? Адже це, по суті, питання конкурентоспроможності.
- Це дійсно так. Щодо пального, зараз на наших АЗС продається 95-й бензин виробництва Мажейкяйського НПЗ (Литва) і польського нафтового концерну ORLEN (хоча Мажейкяй це вже також ORLEN), а також двох румунських заводів – Petrom і Rompetrol. Якість їхнього палива гарантована сертифікатами відповідності, що є на всіх АЗС. Паливо євростандарту за своїми якостями краще від українського. Хоч український ДСТУ N4063-2001, який регламентує основні вимоги до характеристик бензину, І наближений до аналогічних нормативних актів ЄС за октановим числом, але на цьому власне подібність і закінчується. За Іншими якісними показниками європаливо пішло далеко вперед. Воно, наприклад, містить у 5 разів менше бензолу, ніж дозволяє український ДСТУ. У стільки ж разів менший допустимий вміст сірки, а концентрація смол повинна бути щонайменше удвічі нижчою, ніж в українському бензині. Бензол є сильним і токсичним розчинником, надмір смол спричинює швидке зношування автомобільного двигуна й утворення нагару, сірка сприяє корозії деталей, які з нею контактують. А отже, використання європалива дає змогу продовжити життя авто, ще й заощадити на його ремонті. Найбільше ці аргументи важать для власників нових іномарок, які апріорі виготовлені з урахування європейських вимог щодо якості палива. Окрім того, Euro-стандарти - це власне і є стандарти екологічності палив. Вони регламентують питому вагу в ньому бензолу, сірки, свинцю, ароматичних вуглеводнів, інших речовин, які шкодять довкіллю. При цьому з плином часу екологічні вимоги в ЄС стаютьусе жорсткішими, а нафтопродукти внаслідок цього - безпечнішими для здоров'я людини, довкілля і самих автомобілів.

- У виданні Концерну зазначена кількість скарг на  роботу компанії та їх причини, що є доволі незвичним явищем для нашого ринку. У чому мета такої  відкритості?
- Нам дуже потрібен зворотній зв'язок з нашими клієнтами. По-перше, для того, щоб існувала атмосфера взаємодовіри, по-друге, для того, щоб ми відчували реальний стан ринку, а також для контролю над усіма процесами і нашими виконавцями на місцях. А щодо відкритості, то ми це вирішили для себе вже давно - ми відкрита компанія. До речі, уся фінансово-господарська звітність та висновки незалежних аудиторів розміщені у нас на сайті «Концерну Галнафтогаз».

- Як відомо, відведення нових ділянок землі під будівництво АЗК є доволі проблематичним. Чи існують суттєві регіональні відмінності у швидкості проходження цього процесу?
- Звичайно, хоч правове поле в нашій державі єдине, існують і певні регіональні відмінності. Це швидше ментальні особливості. Але нам ці відмінності не заважають.

- Серйозні проекти здійснюють високооплачувані кваліфіковані люди. Чи можна сказати, що “Галнафтогаз" плекає і цінує свої кадри, чи розроблено на підприємстві систему лояльності? У чому вона полягає?

- Ми глибоко переконані, що найбільшою нашою цінністю є наші працівники. Тому ми плекаємо своїх співробітників, вкладаємо у їхній розвиток, навчання. Вже кілька років у нашій компанії діє окремий підрозділ «Корпоративний університет», багато навчань ми проводимо своїми силами, силами своїх внутрішніх тренерів. Багато тренінгів ми замовляємо в провідних бізнес-школах та тренінгових компаніях. За допомогою фахівців Ernst&Young ми розробили і впровадили у себе грейдингову систему оплати праці. У нас діє своя система оцінки та мотивації персоналу на АЗС. Тобто інвестиції в персонал, його вмотивованість та лояльність - це ті інвестиції, які мусить робити кожна компанія, якщо, звичайно, вона хоче бути успішною та ефективно розвиватися.

Поділитись