Максимальні ціни
27.04.2006

Максимальні ціни

Пальне може виявитися в дефіциті

Розцінки на сировину в світі досягли історичного максимуму. В Україні пальне подорожчало до 4 грн./л, це котирування збережеться і в вересні. Якщо Кабмін спробує регулювати ціни, країну чекає дефіцит.

Минулого тижня основним ньюсмейкером в галузі став Лисичанський НПЗ. Колектив ТОВ "ЛИНОС" висловив стурбованість з приводу висловлювань міністра освіти і науки Станіслава Ніколаєнка про благодійну діяльність підприємства.

Згідно з повідомленнями ряду регіональних ЗМІ, він заявив, що керівників "ЛиНОС" потрібно "розкуркулити і пустити з торбою по світу, оскільки вони не забезпечили школярів Лисичанська комп'ютерами". Підприємство вирішило довести до відома міністра, що воно "має право самостійно розпоряджатися заробленими грошима, а фінансування шкільних установ здійснюється за рахунок бюджетних коштів".

"Компанія готова розглядати конструктивні пропозиції про співпрацю від місцевих і державних органів влади", - підкреслюється в повідомленні. Так, "ЛиНОС" у 2004 році перерахував 0,5 млн. грн. на благодійні цілі, з яких близько 135 тис. грн. - навчальним закладам Лисичанська. У поточному році - вже 36 566 грн., а всього по області з початку року - 245 тис. грн. За даними Луганської обладміністрації, "ЛиНОС" - один з найбільших платників податків регіону та забезпечує 27% обсягів промвиробництва області. У рейтингу 50 найкращих платників податків за підсумками роботи в 2004 році, підготовленому ДПАУ, "ЛиНОС" займає першу позицію.

Тенденції

Минулого тижня вартість нафти марки brent на жовтень на Міжнародній нафтовій біржі залишалася максимально високою - близько 67,4 дол./бар. Ціна російського товару марки urals склала 60,9 дол./бар. Експортна нафта з РФ з доставкою в порти Західної Європи першого вересня коштувала 60,3 дол./бар, siberian light - 63,8 дол./бар.

Настільки високі розцінки, на думку експертів, стануть причиною подорожчання нафтопродуктів в Україні. Головне, підкреслюють спостерігачі, щоб уряд не став знову регулювати ринок в ручному режимі і застосовував лише ринкові інструменти, зокрема закупівлю пального в Держрезерв для подальших інтервенцій.

Як вважає член комітету Верховної Ради з ПЕК Ігор Єремєєв, уряду необхідно прийняти вольове рішення і виділити з держбюджету 3 млрд. грн. для закупівлі 1 млн. тонн дизпалива в Держрезерв.

"Вважаю, це єдина позиція, яка повинна нас хвилювати. Це дозволить стимулювати ринок і не давати йому коливатися в пікові періоди. Відносно цін на пальне, то я думаю, що ціна до кінця вересня зафіксується на рівні 4,1 грн. за літр 95-го. Кризи не буде, кульмінаційний період ми пройшли", - сказав Єремєєв.

Депутат вважає, що до жовтня поточного року ціни на нафтопродукти на українському ринку не будуть знижуватися. Справа в тому, що з 1 жовтня ставка експортного мита на нафту в Росії складе 179,9 дол./т замість 140 дол./т сьогодні. Настільки істотне зростання мита до нового рекордного рівня призведе до об'єктивно високих цін на бензин.

Ціни

Як вважає президент "НК "Альянс-Україна" Петро Мірошников, вартість нафтопродуктів на українському ринку у вересні імовірно зросте на 5-8%.

За його словами, головний фактор підвищення ціни на українські нафтопродукти - подорожчання нафти, і такому розвитку подій сприяє збільшення попиту на пальне на світових ринках. Відзначивши, що вартість бареля нафти на сьогодні досягає 70 дол., президент "НК "Альянс-Україна" повідомив, що для України її ціна склала 420 дол./т з доставкою в вересні проти 390 дол./т з доставкою в серпні.

Глава "НК "Альянс-Україна" вважає, що зростання цін не буде стрімким, хоча у вересні він навряд чи зупиниться. "Котирування на українські нафтопродукти зараз наближається до світового рівня", - сказав Мірошников.

Він вважає, що в умовах абсолютної залежності України від імпорту нафти інструментів для стабілізації і тим більше зниження вартості кінцевого продукту небагато. Разом з тим він висловив припущення, що зниження акцизного збору, який сьогодні становить близько 30 коп./л пального, могло б трохи призупинити підвищення розцінок.

Коментуючи стан ринку, нафтовик відзначив складність ситуації для українських переробників, оскільки знижується маржа.

"Ми розуміємо, що купівельна спроможність населення не встигає за зростанням цін. Отже, виробники не можуть підвищувати вартість нафтопродуктів настільки, наскільки дорожчають вуглеводні. Це відставання є прямим збитком компанії", - зазначив він.

У свою чергу, представники ВАТ "Концерн "Галнафтогаз" не виключають зростання цін на пальне в межах 5-10% і допускають виникнення дефіциту пального в другій половині вересня. "Вересень - один з пікових по реалізації місяців, три українських НПЗ зупинені, на світовому ринку зберігається тенденція зростання цін, і в разі, якщо котирування в Україні не будуть адекватні світовим, то можливий дефіцит", - сказав представник компанії.

Поділитись