Дрібні компанії залишають ринок нафтопродуктів
04.07.2006

Дрібні компанії залишають ринок нафтопродуктів

Про це свідчать оприлюднені вчора дані Держкомстату. Експерти пояснюють таку тенденцію концентрацією нафтового бізнесу, а також спрощенням структури власності великих мереж автозаправних станцій (АЗС).

Станом на 1 квітня в Україні налічувалося 1616 підприємств, які продають бензин і дизельне паливо через АЗС, йдеться в повідомленні Держкомстату. Це на 405 компаній, або на 20% менше, ніж трьома місяцями раніше - на 1 січня цього року.

Державна статистика вперше показала таке швидке зменшення числа роздрібних торговців нафтопродуктами. Раніше їх кількість зменшувалася, але значно повільніше. Ще в 2004 р. таким бізнесом займалися 2267 підприємств, а на початку цього року їх було 2021. Число учасників ринку скорочується в ході концентрації, повідомив Держкомстат. "Зменшення на 20% кількості підприємств в першому кварталі 2006 р. свідчить про процеси концентрації і спеціалізації, які проходять в сфері торгівлі пальним", - йдеться в повідомленні комітету.

Експерти згідні з висновком Держкомстату про укрупнення торгових компаній. Така тенденція спостерігається протягом, принаймні, останніх двох-трьох років, каже директор консалтингової компанії "НТЦ "Психея" Сергій Сапегін. Однією з причин виходу компаній з ринку експерти вважають посилення конкуренції. "Рентабельність підприємств, у яких мала кількість АЗС, нижча, ніж у підприємств, які володіють великою мережею заправок", - говорить пан Сапегін. Зараз швидше за все збільшує кількість АЗС компанія "Укрнафта", яку контролює група "Приват". На 1 травня цього року компанія володіла 542 заправками, тоді як на початку квітня 2005 року їх було 316.

Разом з тим, експерти сумніваються в коректності даних про настільки швидке скорочення числа учасників ринку протягом перших трьох місяців року. "Тенденція існує, але це не 20% в квартал. Такий стрибок в даних Держкомстату може бути пов'язаний зі зміною методології", - вважає виконавчий директор консалтингової компанії UPECO Сергій Куюн. Статистика може також пояснюватися і реструктуризацією бізнесу великих компаній. "Якщо раніше було кілька мереж АЗС, оформлених на різних юросіб, то тепер вони переводяться на одну юридичну особу", - додає пан Куюн. Як приклад він навів львівську компанію "Галнафтогаз".

Незважаючи на конкуренцію, невеликі компанії мають шанс залишитися на ринку, вважають експерти. "Все залежить від рівня конкуренції, зокрема, в конкретному регіоні. Якщо будуть боротися за клієнта, у них є шанси", - говорить Сергій Сапегін.

За даними Держкомстату, в січні-березні 2006 р. через мережі АЗС населенню було продано 591,1 тис. т бензину і 264,8 тис. т дизпалива на загальну суму 3,9 млрд. грн. Ця сума на 33,6% перевищує відповідний показник 2005 р. Крім "Укрнафти" і "Галнафтогазу", великими мережами АЗС володіють також компанії "Альфа-нафта", "Лукойл", "НК "Альянс", "Західна нафтова група", "Вік Ойл", "Гефест", "ТНК-ВР".

Поділитись