На українському ринку нафтопродуктів найважчий спад за всю історію
16.07.2015

На українському ринку нафтопродуктів найважчий спад за всю історію

У 2014 році споживання бензину і дизпалива скоротилося більш ніж на 1 млн т (на 11%) — до 8,4 млн т, а в кожному місяці 2015 року цей показник зменшується ще на 25-30% в порівнянні з показниками минулого року .

Основна причина тривіальна: зростання цін внаслідок девальвації гривні та падіння промвиробництва, а також неможливість поставок пального в окуповані регіони Донбасу, де зосереджені основні індустріальні потужності України. Відповіддю ринку на зростаючі проблеми стало зростання тіньового сегмента.

Паливний ринок можна розбити на продаж пального через АЗС і на корпоративні продажі гуртом. З 8,4 млн т пального в структурі збуту в 2014 р 44% припало на промисловість, решта — на автомобілістів.

Що ллють українці

В Європі дизельне паливо давно витіснило бензини. Більш економічні і потужні дизельні двигуни зробили революцію. Зараз починає розгортатися інша тенденція: європейська влада всіляко стимулює використання замість дизпалива скрапленого газу, біопалива, електричної тяги та т.п.

В Україні процес "дизелізації" тільки почав проявлятися. Якщо подивитися на переваги автомобілістів, то в 2013 р на частку дизпалива припадало 40% реалізації. У 2015 року, з урахуванням падіння споживання, продаж дизпалива на АЗС збільшилися на 4%.

Показово також, що у бензину А-92 є своя стабільна цільова аудиторія, за останні два з половиною роки на його частку припадали незмінні 27%. Наприклад, в сусідній Білорусі, з якої до нас надходить основна частка бензинів, реалізація А-92 в порівнянні з А-95 становить близько 70%.

Головним чином свої позиції втрачає високооктановий бензин А-95, його витісняють дизпаливо, а також зріджений газ, який б'є всі рекорди привабливості завдяки вкрай низькими цінами в 2015 р. Треба сказати, невдоволення споживача бензином марки А-95 частково виправдане: її частіше за інших підробляють, відповідно, якість знижується, а витрати зростають.

Кусючі ціни

Найболючішим для ринку став стрибок цін, який і визначив стрімке падіння реалізації. 80% пального в Україні — це імпорт. Отже, головним індикатором цін є курс національної валюти. Внаслідок девальвації гривні ціни з початку 2014 р злетіли вдвічі, перешкодити цьому не зміг навіть обвал світових цін на нафту на 35-45%.

У пікові дні валютної кризи, які припали на кінець лютого 2015 року, бензини і дизпаливо подорожчали втричі в порівнянні з докризовим рівнем.

Чому нафта в світі подешевшала, а бензин в Україні ні? Якщо порівняти ціну на нафтопродукти на українських АЗС напочатку 2014 року і зараз за ринковим курсом долара, то виявиться, що вони знизилися пропорційно світовій кон'юнктурі.

Відповідно, головною причиною подорожчання стала девальвація, і позитивного ефекту від глобальних трендів українці не відчули (якщо, звичайно, не брати до уваги того, що при такому курсі гривні і ціні нафти на колишньому рівні в $100 за 1 барель вартість пального в колонках досягала б приблизно 27 грн./л).

Втім, курс — не єдина складова, яка підштовхнула ціни на бензин і дизпаливо. Закупівельна вартість продукту за кордоном становить всього 53-56% ціни на АЗС (див. "Структура ціни ..."). Ще 34% — податки. Акциз також встановлено у валюті — в євро, і якщо його ставка на бензини зросла незначно (на EUR2-4 за 1 т), то на дизпаливо в квітні 2014 року — вдвічі.

У найважчий період, в лютому, коли ціни на А-95 злетіли до 30 грн./л, учасники ринку вийшли до уряду з ініціативою фіксування акцизу в гривні, що страхувало б ціни від різких коливань в період валютних стрибків. Чиновники розлучатися зі стабільним валютним доходом не захотіли.

Крім того 1 січня 2015 був введений новий податок — з роздрібного обороту підакцизних товарів (для нафтопродуктів — в розмірі 5% від їх вартості на АЗС). За ідеєю, він повинен був надходити в місцеві бюджети, але дуже швидко стало зрозуміло, що багато хто платити його не збираються.

Тому не дивно, що в ряді регіонів фіскальні органи виявили нетипове скорочення офіційних обсягів реалізації нафтопродуктів через АЗС. Тим часом при нинішньому рівні цін новий податок додає до ціни більше 1 грн./л.

Вийти із тіні

У минулому році в Україні було доставлено близько 2 млн т бензинів, ще 665 тис.т виробили українські заводи. Разом з тим споживання бензину виявилося майже на 650 тис.т більшим. Таким чином, близько 20% нафтопродуктів виникли з нічого — це внесок контрабандистів і кустарних виробників.

Перші місяці поточного року свідчать про те, що частка тіньового ринку перевищить 30%, так як армія чиновників не бажає боротися з цим явищем і, що також очевидно, виступає одержувачем частини прибутку від цього незаконного промислу.

* * *

При всій своїй проблемності в Україні сформувався висококонкурентний і диверсифікований ринок. Постачання ведеться з десяти внутрішніх і зовнішніх напрямків, що надійно страхує країну від найбільш небажаного сценарію — залишитися без пального.


business.ua

Поділитись