НГ: Україна оголосила війну Митному союзу
24.01.2011

НГ: Україна оголосила війну Митному союзу

Міненерго пустило в хід ідею про загороджувальні мита на ввезення нафтопродуктів, пише журналіст Тетяна Івженко у свіжому номері російської Независимой газеты.

Міністерство енергетики та вугільної промисловості України ініціює введення загороджувальних мит на імпорт нафтопродуктів. Це рішення вдарить по інтересах членів Митного союзу, в першу чергу Росії і Білорусії, впевнені галузеві експерти. Вони відзначають, що торгові бар'єри в будь-якому випадку не вирішать проблеми російських нафтових компаній, які володіють українськими НПЗ.

Ситуація на українському ринку нафтопродуктів загострилася на початку року. За даними консалтингової групи "А-95", з 10 грудня 2010 року по 14 січня 2011 року середні роздрібні ціни збільшилися на 6,3-10,5%. Подорожчання бензину стало головною темою новин і ще одним подразником для суспільства - разом із зростанням цін на продукти, послуги ЖКГ, електроенергію.

Чиновники розійшлися в оцінці причин бензинової кризи. Представники Мінекономрозвитку і Мінфіну пов'язали ситуацію з відновленням зростання цін на нафту в світі, а також з підвищенням з 1 січня в середньому на 40% акцизного збору на нафтопродукти в Україні. Міненерго та представники українських НПЗ визнали, що головною причиною стало засилля імпортних нафтопродуктів, частка яких на українському ринку досягла 60%: вітчизняні НПЗ в таких умовах не можуть конкурувати з імпортерами.

Міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко повідомив: "Ми провели нараду з власниками НПЗ і домовилися про збільшення переробки нафти, а не просто завезення імпортних нафтопродуктів". За його словами, сторони вирішили з 1 лютого встановити "стабільний ціновий коридор". Однак експерти і чиновники одностайні в думці, що ці домовленості не дозволять знизити ціни на пальне: нафта дорожчає, а це тягне за собою підвищення експортних мит країнами-постачальниками. Днями прем'єр-міністр РФ Володимир Путін підписав постанову уряду про підвищення з 1 лютого мита на вивіз російської нафти за кордони Митного союзу на 9,1%, з 317,5 до 346,6 дол. за тонну. Відповідно сировина подорожчає і для українських НПЗ.

За офіційними даними, в минулому році нафтопереробники в Україні отримали близько 10 млн. тонн, з яких на частку російських поставок припадало майже 6 млн. тонн, казахстанських - до 56 тис. тонн, азербайджанських - 1,6 млн. тонн. Частка нафти українського видобутку скоротилася на 7,2% - до 2,3 млн. тонн.

На цьому тлі Міненерго пустило в хід ідею про загороджувальні мита на ввезення нафтопродуктів. Чиновники мотивували свою ініціативу зверненням керівників шести українських НПЗ, які зажадали захистити вітчизняного виробника і почати антидемпінгове розслідування відносно імпорту нафтопродуктів в Україну. Примітно, що Міненерго поки публічно не обгрунтувало високі ставки мит, які, за словами директора групи "А-95" Сергія Куюна, обговорюються в таких параметрах: 130 євро/т для бензину, 80 євро/т - ДП і 40 євро/т - пропан-бутану.

"Якщо рішення буде прийнято, більше за інших постраждають російські нафтовики", - сказав "НГ" директор комунікаційного агентства "Енергія" Ілля Саввін. Він пояснив, що через скасування цього року мит у межах Митного союзу поставки російської нафти до Білорусі, як прогнозується, можуть збільшитися з 12 до 21,7 млн. тонн. Російська сторона при цьому недоотримає до 15 млрд. дол. "Компенсувати ці втрати можна було б за рахунок зовнішніх ринків збуту нафтопродуктів, одним з найбільших і найбільш привабливих серед яких є Україна. Але введення загороджувальних мит не дозволить це зробити", - зазначив експерт.

Експерти відзначають ще одну особливість ситуації. Формально ініціативу українських власників НПЗ підтримали і дві російські компанії - "ЛУКОЙЛ", що володіє Одеським НПЗ, і ТНК-ВР - власник Лисичанського НПЗ. Однак росіяни нічого не виграють від введення загороджувальних мит, оскільки для них з минулого року головною проблемою є не імпорт в Україну нафтопродуктів, а привілейоване становище окремих українських конкурентів.

Як пояснив "НГ" Сергій Куюн, мова йде про діяльність на ринку компанії "Лівела", яка за українським законодавством має право на ввезення в країну нафти і нафтопродуктів без сплати акцизу і ПДВ. "У грудні Вищий адміністративний суд України відхилив низку касаційних скарг і залишив в силі право" Лівели "на режим роботи, який можна назвати пільговими. Якщо компанія відновить поставки, то російські власники НПЗ не зможуть конкурувати з українськими", - пояснив він. За даними відкритих джерел, "Лівела" в 2010 році налагодила співпрацю з заводами, які контролюються групою "Приват".

Раніше представники "Лукойлу" і ТНК-ВР, виступаючи в ЗМІ, поскаржилися на такий стан і погрожували зупинити або скоротити до мінімуму виробництво. "Загороджувальні мита нічого не змінять в цій ситуації і не допоможуть працюючим в Україні російським компаніям. Їм стане тільки гірше, адже конкурентне середовище зникне зовсім", - пояснив "НГ" керівник однієї з працюючих на ринку компаній. Деякі урядовці поділяють цю думку, побоюючись, що все може завершитися небажаним для Києва скандалом як з партнерами, що входять до складу Митного союзу, так і з російськими нафтовиками.

До кінця січня ситуація стала гранично напруженою: згідно з інформацією українських ЗМІ, згадана група "Приват" планує створити на базі контрольованих нею потужностей вертикально інтегровану нафтову компанію (ВІНК). Крім того, що новий гравець, як передбачається, займе домінуюче місце на ринку, відтіснивши всі українські НПЗ, в тому числі і ті, що належать росіянам, ситуація криє в собі додатковий привід для скандалу. Нова компанія буде створена на базі "Укрнафти" і "Укртатнафти".

Російські експерти згодні з українськими колегами, що заплановане введення загороджувальних мит в умовах, що склалися, буде рівнозначне відкриттю чергового українсько-російського фронту.

"Нюанс в тому, що в 2007 році група "Приват"з гучними скандалами, які широко обговорювалися в пресі, витіснила з "Укртатнафти" "російську" "Татнефть". Питання про відновлення справедливості багато разів обговорювалося з приходом до влади в Україні нової команди, воно піднімалося навіть на переговорах президентів Януковича і Медведєва. Створення ВІНК буде означати, що Київ забув про свої обіцянки", - пояснив Ілля Саввін.

Російські експерти згодні з українськими колегами, що заплановане введення загороджувальних мит в умовах, що склалися, буде рівнозначне відкриттю чергового українсько-російського фронту. У відповідь російська сторона може скасувати знижку на газ для України, допустив в коментарі агентству РБК директор Фонду національної енергетичної безпеки Костянтин Симонов.

Аналітик ІФК "Метрополь" Олександр Назаров зазначив, що нові загрози виникнуть і всередині України, адже введення мита призведе до зростання цін на нафтопродукти для кінцевих споживачів. Замість того, щоб зняти соціальну напруженість, рішення української влади може тільки посилити її, заодно створивши небажані проблеми у відносинах з Митним союзом і з РФ.

Поділитись