Відкрити ворота, прибрати бар'єри
13.02.2006

Відкрити ворота, прибрати бар'єри

Львів - ворота в Європу, але поки занадто вузькі для того, щоб забезпечити вільний обмін товарами. Особливо гостро це розумієш, спостерігаючи за неквапливим рухом довгої черги на шляху до найбільшого в Україні митного посту Краковець. У ній можна побачити машини майже всіх відомих марок - від автомобілів Mercedes, які тягнуть за собою величезні фури, до стареньких "Жигулів", до верху навантажених човниковим товаром. Характерно, що машин, що везуть вантажі з України набагато більше, ніж бажаючих в'їхати в країну. З одного боку, це добре: значить, нам є, що запропонувати Європі. З іншого - затори на дорозі показують низьку ефективність роботи вітчизняної митниці.

За словами начальника Головного управління економіки Львівської обласної державної адміністрації Миколи Вознюка, те, що Євросоюз підійшов до кордону України, - подарунок від Бога. Тому однією зі стратегій розвитку економіки області для львівської влади є збільшення кількості пропускних прикордонних пунктів. До 2015 року планується відкрити п'ять нових в додаток до чотирьох чинних, причому всі роботи будуть зроблені за рахунок польської сторони.

Близькість до кордону з Польщею багато в чому визначає структуру економіки області. Тут ніколи не будували індустріальних гігантів - щоб в разі чого ворогу не дісталися. Проте, за радянських часів в області було багато невеликих приладобудівних заводів точного машинобудування, більшість з яких працювали на оборону. Закриття підприємств військової промисловості після розвалу СРСР відчутно вдарило по економіці Львівської області. Тисячі людей, які залишилися без роботи, подалися на заробітки в Польщу, Німеччину і Росію. Тут процвітає прикордонна торгівля, а багато українців щодня їздять в сусідню країну не тільки за товаром, а й на роботу. Починаючи з 1991 року загальний обсяг прямих іноземних інвестицій в економіку області становить майже 400 млн доларів або по 144 долари на кожного жителя. Це дуже мало. Нових інвесторів в минулому році в області з'явилося трохи. Серед причин, що гальмують реалізацію нових інвестпроектів, львів'яни називають ввізне мито на імпорт, торішнє скасування пільг у спеціальних економічних зонах (СЕЗ), непрозору систему продажу землі і нерозвинену інфраструктуру.

В останні роки намітилася тенденція створення в області експортно орієнтованих підприємств, які працюють на привізних комплектуючих.

Великі інвестиції направляються в райони, здатні надати зручний майданчик для будівництва і забезпечити виробництво кваліфікованою робочою силою. Ці два фактори визначили вибір компанії Leoni, яка кілька років тому побудувала в Стрию завод вартістю 35 млн євро, що спеціалізується на випуску кабельних мереж для корпорації General Motors. Тепер на ньому трудяться 2700 працівників.

Помічник генерального директора компанії ТОВ "Леоні Вайерінг Системз Україна" Андрій Холодян вважає, що, створивши умови для тих компаній, які хочуть працювати на західний ринок, Україна отримає додаткове джерело інвестування: "Ми розуміємо, що на Заході великий тиск конкуренції, і компанії будуть рухатися на Схід".

Все стоїть на приватному капіталі

Сусідство з Польщею, спрощена система переходу кордону для більшої частини населення (наявність родичів в сусідніх державах) в кінці 80-х-середині 90-х років забезпечили жителям Львівської області казкові можливості для первісного нагромадження капіталу, організації та розвитку власного бізнесу. Майже все незайняте в промисловому виробництві і бюджетній сфері населення в тій чи іншій мірі брало участь в становленні човникового бізнесу, розвитку його інфраструктури. Поступово цей бізнес став обростати складами, транспортом, готелями, недорогими закладами громадського харчування, фірмами, що надають охоронне обслуговування. На наступному етапі почали розвиватися цехи з виробництва товарів народного споживання, в основному, одягу, взуття, трикотажу - і процес пішов.

В результаті в Львівській і сусідній з нею Закарпатській областях малий бізнес став основним заняттям і джерелом доходів більшої частини населення. Тому при переході економіки країни на ринкові рейки область обійшлася малою кров'ю. А до моменту остаточного розвалу соціалістичного укладу економіки (середина 90-х), в області вже був підготовлений дублер - ефективно діюча економічна система, яку очолив новий бізнес-клас: молодий, агресивний, амбітний, який знає ринок.

Таких потужних підприємств, як, скажімо, в Донецькій або Дніпропетровській областях, у Львові немає. Зате процвітає малий бізнес: в області працює 85 тис. невеликих приватних підприємств (для порівняння, в Дніпропетровській області - всього 20 тис.).

Місцева влада не створює штучні перешкоди для розвитку приватників. Що стосується хабарів, то все залежить від того, наскільки швидко бізнесмен хоче покінчити з формальностями, а також від його принциповості. Наприклад, голова правління "Кредит Банк (Україна)" Степан Кубів каже, що не давав хабарів при колишній владі, не дає і при цій. Такого тиску на бізнес, як за часів всесилля братів Медведчуків (один був главою Адміністрації президента України, інший - очолював Львівську податкову адміністрацію), сьогодні немає.

Проблема, характерна не тільки для Львівщини, а й для всієї України, - непрозора система продажу земельних ділянок. Для того, щоб земля продавалася на відкритих тендерах, необхідно, щоб Верховна Рада затвердила цей порядок законодавчо. Поки ж місцеві органи влади можуть розподіляти землю так, як їм заманеться. За словами генерального директора ЗАТ "Трускавецькурорт" Богдана Аксентійчука, в Трускавці міськрада продавала землю по 7 доларів за кв. м, тоді як її реальна ціна в курортній зоні - не менше ніж 100-150 доларів. А на публічних торгах ця ціна могла б вирости в кілька разів.

Коли в сусідній Польщі, інвестори збираються побудувати фабрику, держава підводить до цього місця електрику, дороги, забезпечує автобусну лінію. В Україні інвестор зобов'язаний не тільки побудувати фабрику, а й за свій рахунок підвести електроенергію, газ, воду. При цьому безперебійної подачі електроенергії ніхто не гарантує. Польський засновник фабрики латексних виробів "Перфект" Єжи Конік розповів, що регулярні відключення електрики збивають налаштування комп'ютерної системи його фабрики. Ще однією невирішеною поки проблемою для підприємців є погана якість львівської води. Підприємствам доводиться не просто очищати її своїми фільтрами, а й відстоювати кілька діб, що ускладнює виробничий процес.

Їмо вже своє

Структура промислового виробництва Львівської області за останні 15 років повністю змінилася. Домінуючими галузями є харчова, нафтопереробна і енергетична, тоді як раніше домінували машинобудування, військова та хімічна. У машинобудуванні занепад стався відразу після розвалу СРСР: якщо в 80-х роках в загальному обсязі промислового виробництва області ця галузь займала до 40%, то сьогодні - тільки 16%.

Однак, в останні роки з'явилася тенденція створення нових машинобудівних підприємств як зарубіжними, так і вітчизняними інвесторами. І, нарешті, нарощує обсяги і розширює номенклатуру виробленої продукції легендарний ЛАЗ - Львівський автобусний завод; його нових автобусів і тролейбусів з кожним роком все більше на київських вулицях. Експерти вважають, що вкладення в машинобудування будуть збільшуватися, відповідно, зросте його частка в структурі промислового виробництва області.

Швидше за все в області розвивається харчова промисловість. Її продукція давно витіснила з прилавків польські та угорські товари. Флагмани галузі - Львівська кондитерська фірма "Світоч" (належить швейцарській компанії Nestle), "Львівська пивоварня" (входить до групи Baltic Beverages Holding), спільне українсько-англійське підприємство з випуску кави "Галка", Львівський лікеро-горілчаний завод.

Стратегічне значення для економіки Львівщини має нафтопереробка. Лідером галузі залишається нафтопереробний комбінат "Галичина". Значення цього підприємства для області важко переоцінити. Наприклад, торішнє зниження виробництва на цьому підприємстві на 46%, в зв'язку з закриттям заводу на реконструкцію, призвело до того, що загальний показник обсягу випуску промислової продукції впав на 7%. Керівництво області сподівається значно збільшити переробку нафтопродуктів на Львівщині за рахунок будівництва комплексу "БродАгроОіл", орієнтованого на нафтопровід Одеса-Броди. Однак перспективи реалізації цього проекту поки що туманні.

В області знаходиться один з найбільших операторів АЗС в Україні "Концерн Галнафтогаз", якому належить мережа з 160 заправок, в основному, розташованих в Західній Україні. У 2003-2005 роках компанія на тендерних умовах скуповувала земельні ділянки по всій Україні - на них тепер будуються заправки під торговою маркою ОККО. Частка "Галнафтогазу" на роздрібному ринку пального складає 5-6%, а до 2008 року цей показник буде подвоєний. За словами генерального директора концерну Юрія Кучабського, інтерес до компанії проявляють зарубіжні інвестори. "Наша компанія одна з небагатьох в Україні, яка демонструє прозорість в роботі, тому ми зрозумілі іноземцям. Приблизно 15% наших акцій знаходяться у вільному обігу на ринках Європи. І хоча "Галнафтогаз" не працює на зовнішніх ринках, бренд ОККО, якість нашого пального і послуг добре відомі в сусідніх країнах: Польщі, Угорщини, Словаччині. Коли іноземці приїжджають в Західну Україну, вони заправляються на заправках ОККО. Так що наша компанія добре відома потенційним інвесторам", - говорить Юрій Кучабський.

Для того, щоб прискорити свій розвиток, компанії вже недостатньо власних коштів, тому вона вирішила в наступному році вийти на IPO (первинне публічне розміщення акцій) на одному з міжнародних майданчиків. Швидше за все, це станеться в Лондоні або Франфурті-на-Майні.

В області стабільно розвивається легка промисловість. Підприємства укладають довгострокові контракти з закордонними партнерами на давальницьких умовах. Особливо затребувана продукція текстильного виробництва, наприклад, відома в Україні та за кордоном львівська фабрика "Калина" успішно працює як для західного, так і для українського споживача.

Нові перспективи відкриваються у підприємств деревообробної промисловості. Якщо раніше вони експортували тільки брус і заготовки, то сьогодні, як гриби, ростуть фабрики з виробництва меблів, паркетної дошки і деревостружкових плит.

Замість СЕЗ - індустріальні парки

Одним з джерел зростання економіки області може стати створення індустріальних парків. Перший такий парк був зареєстрований наприкінці 2005 року: колишню військову частину "Черляни" розіб'ють на ділянки, які потім будуть продані інвесторам на відкритому тендері. За словами голови Львівської обласної державної адміністрації Петра Олійника, до 2008 року в області з'явиться 20 індустріальних парків. Розробкою проекту парку займаються місцеві органи самоврядування спільно з облдержадміністрацією. "Береться ділянка, розробляється проект, де вказані і дороги, і комунікації. В проекті є підписи всіх контрольних служб. Тобто бізнес приходить і купує ділянку, де всі комунікації вже узгоджені. Це зрозуміло і прозоро. Таким шляхом пішли Чехія, Ірландія і деякі інші країни. Це для нас приклад", - зазначає Петро Олійник.

Створення індустріальних парків дозволить вирішити відразу кілька проблем. Оскільки ділянки будуть реалізовуватися на відкритих тендерах, це дозволить уникнути спекуляцій та корупційних скандалів, пов'язаних з продажем землі. Парки будуть розташовані на територіях, які сьогодні не використовуються за призначенням: це і колишні військові частини, і аеродроми в Стрию і Скнилові. Створення індустріальних парків залучить інвестиції в промисловість, що дозволить знизити рівень безробіття і збільшити надходження до бюджету.

Успішний розвиток інноваційних проектів прискорить прийнята Верховною Радою в січні нової редакції Закону "Про спеціальний режим інноваційної діяльності технологічних парків". Документ визначає основи функціонування невеликого числа українських технопарків, серед яких розташований у Львівській області "Яворів". Відповідно до закону, держава береться дотувати такі проекти. Цільові субсидії встановлюються в розмірах суми податків на додану вартість та прибуток, а також ввізного мита на сировину, матеріали та обладнання, що імпортуються для реалізації проектів. Закон передбачає, що для розвитку проектів будуть залучатися кредити Української державної інноваційної компанії.

Якщо створення індустріальних парків - нова тенденція Львівської області, то вільні економічні зони "Яворів" та "Курортополіс Трускавець" там існують давно. СЕЗ "Яворів" з'явилася на території Яворівського району Львівської області в 1999 році. Раніше велика частина населення цього району була зайнята на гірничо-хімічному підприємстві "Сірка". Зараз сірка там вже не видобувається, про неї нагадує лише величезний порожній кар'єр, який розтягнувся на багато кілометрів.

Директор адміністрації СЕЗ "Яворів" Василь Дирда вважає, що в такий депресивний район серйозні інвестиції без надання інвесторам пільг не підуть. Після того, як в минулому році уряд на чолі з Юлією Тимошенко скасував пільги для ВЕЗ, в Яворівському районі так і не почали свою інвестиційну діяльність 24 раніше зареєстрованих підприємства, які обіцяли вкласти 46,6 млн доларів. За минулий рік в районі не було зареєстровано жодного інвестиційного проекту, хоча іноземні компанії неодноразово зверталися в адміністрацію СЕЗ за інформацією. В результаті за 10 місяців 2005 року через скасування СЕЗ львівський бюджет недоотримав понад 19 млн гривень. Власники вже побудованих підприємств розчаровані.

"Ми відчуваємо себе обдуреними, оскільки уряд в односторонньому порядку прийняв рішення про скасування пільг, - розповів "Експертові" Єжи Конік. - За великим рахунком, нам все одно є пільги чи ні, адже капітал великий, і ми будемо відпрацьовувати витрати на виробництво, але сам крок - неправильний".

Створення на території Яворівського району спеціальної економічної зони було виправдане: після загального економічного спаду і масових скорочень, викликаних закриттям сірчаного виробництва, безробіття в районі досягало 14-15%. Після відкриття ВЕЗ воно скоротилося майже вдвічі. За цей час в економіку району було вкладено інвестиції в розмірі 79,7 млн ​​доларів. Однак тепер подальший розвиток СЕЗ проблематичний. Для того, щоб утримати інвесторів, державі необхідно розробити компенсаційні заходи, які дозволять зменшити втрати компаній від ліквідації пільг і зберегти позитивний імідж країни.

Правда, серйозні інвестори готові працювати і без пільг. "Ми вважаємо, що створення інвестиційного клімату через створення ВЕЗ неправильне. Необхідні рівні умови для всіх інвесторів на всій території України. Ми за те, щоб вся Україна стала великою вільною економічною зоною", - сказав "Експертові" Андрій Холодян. Інвестиційна привабливість країни не повинна залежати тільки від пільг. За словами виконавчого директора компанії "Факро Орбіта" Юрія Верхоли, інвесторам перш за все потрібні не пільги, а прозорі і стабільні закони.

Майбутній рай для туристів

Однією з найбільш перспективних галузей економіки Львівщини є туризм - вже намітилася тенденція припливу сюди інвестицій. Санаторно-курортна сфера області може успішно розвиватися в чотирьох напрямках. Перший - це зелений туризм або відпочинок на природі. У Львівській області вже функціонують приватні міні-готелі в районі Жовкви, Сколе, Озерного та Турки. Всього їх налічується більше 500. Такий вид відпочинку стає все більш популярним, а кошти, вкладені в створення міні-готелів, окупаються за три-п'ять років.

Другий напрямок - гірськолижний туризм. Тут розташовані гірничо-лижні курорти Тисовець, Рожанка і найбільш відомий - Славське. На його території знаходяться 25 туристичних баз. За сезон курорт може прийняти до п'яти тисяч лижників, до їх послуг - маленьких приватні готелі. Цього року тут почнеться будівництво першого п'ятизіркового готелю "Ріксос Славське". Однак в цілому гірничо-лижні курорти недоінвестовані. Тут необхідно створювати інфраструктуру, будувати підйомники, готелі, ресторани, щоб скласти конкуренцію хоча б польському курорту Закопане.

Третій - санаторно-курортний. В області розташовано безліч бальнеологічних курортів з лікувальними мінеральними водами: Трускавець, Моршин, Шкло, Великий Любінь, Борислав. Більшість інвестицій в санаторно-курортну галузь припадають на Трускавець і Моршин. Близькість області до кордону дозволяє залучати туристів з сусідніх країн: понад 50% іноземців - жителі Польщі, 15% - Німеччини.

І, нарешті, четвертий - це відвідини замків і фортець Львівщини. На думку начальника відділу туризму та мистецтва Львівської облдержадміністрації Андрія Клімашевського, передовий європейський досвід доводить можливість зробити утримання замків рентабельним лише в разі створення на їх основі цілого комплексу приміщень різного призначення: залів для конференцій, семінарів та бізнес-форумів, міні-готелів, ресторанів. З усіх замків області тільки Олеський замок має у своєму розпорядженні конференц-зал на 120 чоловік, а в підвальному приміщенні замку обладнаний ресторан. Більшість старовинних будівель знаходяться в аварійному стані: фортеця в Уричі являється руїнами, а Добромильський оборонний комплекс просто розвалюється, потребує ремонту розташований поблизу Золочівського Поморянський замок. Залучення інвестицій у відродження львівських фортець - одне з важливих завдань, яке поставили перед собою місцеві влади.

Розвиток туризму може значно знизити рівень безробіття в області, який, за офіційними даними, становить 49 тис. людей. І це без урахування більш ніж трьохсот тисяч, які виїхали на заробітки за кордон, адже середня заробітна плата на Львівщині не перевищує 900 гривень на місяць, що на 15% нижче, ніж в середньому по Україні.

За інфраструктурного потенціалу Львівська область входить до трійки лідерів разом з Києвом і Севастополем. Область володіє розвиненою транспортною мережею, а по щільності залізничих і автомобільних доріг займає перше місце по Україні. Львівський транспортний вузол знаходиться на найкоротшому і зручному шляху до країн Центральної Європи і має стратегічне значення для України. Для процвітання тут є все необхідне, залишилося зняти бар'єри і відкрити ворота.

Поділитись