Подорожчання бензину в Києві: кому війна, а кому мати рідна...
11.08.2006

Подорожчання бензину в Києві: кому війна, а кому мати рідна...

Підвищення цін на пальне настало в цьому році вельми несподівано. Раніше пальне стабільно дорожчало в кінці серпня або у вересні - в зв'язку з початком сезону збирання врожаю. Нинішній ціновий сплеск чиновники і більшість експертів пояснюють двома причинами...

Фахівці нарікають, по-перше, на підвищення вартості нафти на світових ринках. А, по-друге, на рекордно високий рівень мит на експорт російського бензину. "Все залежить від вартості нафти на світовому ринку. Зараз у зв'язку з останніми подіями на Близькому Сході ціни на нафту сильно заполітизовані. Також на вартість впливають прогнози на сезон циклонів в США і сезонне зростання споживання нафтопродуктів в Україні. На підставі цього можна очікувати чергового підвищення цін на нафту", - повідомив прес-секретар "Галнафтогазу" Олесь Пограничний.

"26 червня набрала чинності постанова уряду РФ про збільшення вивізних митних зборів на експорт світлих нафтопродуктів (дизельне паливо і автомобільні бензини) на 6,53%, до $146,9/т і темних нафтопродуктів (різні масла і мазути) на 6,59%, до $79,2/т. А з 1 серпня експортне мито на російську нафту поб'є новий рекорд і складе $216,4/т", - повідомив нам науковий співробітник Інституту споживчих експертиз Юрій Чорнобривець.

Причини зрозумілі, підвищення цін на бензин виглядає начебто логічно. Однак не будемо поспішати з висновками. Давайте розберемося. Про те, що Росія збирається підвищувати експортні мита, було відомо ще на початку року. Що має робити уряд, знаючи про майбутнє підвищення цін на стратегічно важливий продукт? Одне з двох: або спробувати домовитися мита не підвищувати (в обмін на щось), або створити запас цього продукту. За рахунок такого запасу можна буде стримувати ціни, коли ціна почне підвищуватися.

Заступник генерального директора з комерційних питань "Лукойл-Україна" Володимир Ємелін відзначає, що підвищення ставок на нафтопродукти не позначиться на вартості пального, так як імпорт нафтопродуктів з РФ невисокий. І росіянам елементарно невигідно завозити паливо в Україну, тому що сьогодні ціни на нашому ринку значно нижчі за котирування Platts, що визначає вартість імпортного палива і впливає на формування великооптової ціни в Україні. В результаті нафтовикам з РФ вигідніше везти продукт на експорт в далеке зарубіжжя.

Далі. Нафту ми отримуємо не тільки з Росії. Значний потік "чорного золота" йде з Болгарії та Румунії. Крім того, Україна має і власний видобуток. Чому ж дорожчає нафта вітчизняного походження? Невже буровикам стали платити більше?

Дивно, що кілька минулих тижнів з шести нафтопереробних заводів (НПЗ) України на ринку функціонували лише два - Кременчуцький і Лисичанський. Одночасне закриття в Україні на ремонт кількох заводів, схоже, стає традицією. А експортна орієнтація НПЗ, які продовжували роботу, не дозволяла їм повною мірою задовольнити попит на внутрішньому ринку.

Сьогодні Лисичанський і Кременчуцький заводи використовують близько 60% існуючих потужностей, переробляючи щомісяця близько 450 тис. т сировини, Надвірнянський і Дрогобицький НПЗ насилу пересилюють по 100 тис. т на місяць (ці підприємства завантажені приблизно на 50%), а Одеський і Херсонський стоять на реконструкції.

Однак, на мій погляд, найголовніша причина підвищення цін на бензин - жадібність посередників. Ось простий приклад. Припустимо, ви вирішили відкрити заправку і запланували собі рівень рентабельності на позначці 25%. Купуємо бензину по 3 гривні за літр, накручуємо 75 копійок (25%), продаємо по 3,75. Різниця в 75 копійок - це і є наш прибуток.

Припустимо, оптові ціни на бензин виросли - нехай навіть через Росію. Тепер закупівельна ціна - 3,60. Значить, накручуємо вже не 75, а 90 копійок (25% від 3,60). Роздрібна ціна - 4,50 (3,60 + 0,90). Тобто, в першому випадку посередник на одному літрі має 75 копійок маржі, а в другому, після підвищення закупівельних цін - вже 90. Виходить, що посереднику, який тримає рентабельність на одному рівні, вигідно підвищення оптових цін, оскільки в такому випадку він отримує більший обсяг прибутку.

Що ми маємо в Києві? Підраховано, що посередник на одному проданому літрі має прибуток в одну гривню. Купують по 3,50, плюс 50 копійок накладних витрат, плюс гривня навару - продаємо по 5.

У Києві зареєстровано майже 600 тисяч авто. Їздять не всі, а приблизно 2/3 - тобто, близько 400 тисяч. Одна машина з'їдає в середньому за добу 15 літрів (маршрутні таксі, вантажівки, автобуси - більше 50). Значить, чистий прибуток посередників від продажу бензину в Києві тільки за один місяць буде дорівнювати 180 мільйонам (400 000 авто помножити на 15 літрів і перемножити на 30 днів). Це - не рахуючи доходу від "супутньої діяльності"...

Потрібно взяти до уваги, що після відкриття кордонів для імпорту великооптові ціни знизилися, а роздрібні - ні. Тобто, маржа від виробників нафтопродуктів перетекла до продавців.

Сьогодні маржа українських роздрібників значно вища, ніж в розвинених європейських країнах, - власники місцевих станцій заробляють на продажі нафтопродуктів на 30-40% більше, ніж американці чи європейці.

У нормальних країнах держава регулює ціни на стратегічні продукти. Форм багато, в тому числі і адміністративне обмеження рівня рентабельності. Ціновий шок українській владі можна було б пом'якшити, встановивши - хоча б тимчасово - максимальну планку "навару" на рівні 15- 20%. І посередник не в накладі (прибуток він все одно отримає!), і споживачеві не так туго.

Але на жаль...

Найбільші в Україні нафтотрейдери оголосили свої плани розвитку роздрібних продажів пального. Основне місце в них відведено Києву, ринок якого всі без винятку компанії вважають найбільш пріоритетним. З огляду на зростаючу вартість земельних ділянок в місті, на думку експертів, це призведе до посилення консолідаційних процесів, в результаті яких в столиці навряд чи знайдеться місце під сонцем для дрібних трейдерів.

Лідерство за кількістю власних АЗС в столиці зараз впевнено тримають "Лукойл-Україна" і НК "Альянс". Найбільш агресивного просування в столиці в нинішньому та наступних роках експерти очікують від "Укрнафти", яка контролюється групою "Приват".

"Заправок в Києві, в принципі, достатньо. Але в найближчі кілька років їх число буде зростати одночасно зі зростанням міста. Темпи кількісного збільшення АЗС складуть близько 5-10% на рік", - прогнозує директор НТЦ "Психея" Сергій Сапегін.

В умовах, коли заправний бізнес планує подальше розширення, українська держава могла б безболісно "остудити ринок", ввівши адміністративне обмеження рентабельності в разі виникнення різких стрибків цін.

Директор НТЦ "Психея" Сергій Сапегін вважає, що можна прогнозувати відкриття АЗС при торгових центрах і гіпермаркетах. Зараз ріелтори і роздрібні торговці пальним тільки придивляються один до одного.

"Їх площі - ТЦ і гіпермаркетів - дозволяють йти цим шляхом. При таких АЗС буде досить широкий комплекс послуг, починаючи від миття і підкачки шин газом і закінчуючи обслуговуванням і дрібним ремонтом. Всі послуги будуть надаватися комплексно з високою якістю і без необхідності присутності власника автомобіля, який в цей час спокійно робить покупки", - підсумував експерт.

Поділитись