Найскладніше завдання проекту з безпеки на дорозі — змінити ментальність
20.03.2015

Найскладніше завдання проекту з безпеки на дорозі — змінити ментальність

Ініціатори програми "Благаю, живи! Безпека на дорозі" — спільного соціального проекту Європейського банку реконструкції та розвитку і мережі АЗК "ОККО" ( "Концерн Галнафтогаз") — розповіли про те, як складається партнерство, яких результатів хочуть досягти і за допомогою яких інструментів .

Щорічно в Україні в дорожніх аваріях гине близько 5 тис. осіб, тобто більше 13 осіб на сто тисяч жителів. Це один з найвищих показників смертності в Європі. Ситуацію можна змінити на краще, якщо змінити поведінку учасників дорожнього руху, вважають ініціатори проекту "Благаю, живи! Безпека на дорозі".

Це спільний соціальний проект Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) і мережі АЗК "ОККО" ( "Концерн Галнафтогаз"). Він стартував у кінці 2014 року на міжнародній автомобільній трасі М-05 (Київ — Одеса), що входить в трійку найнебезпечніших в країні за кількістю ДТП.

Чому ЄБРР вирішив зайнятися такою проблемою, як безпека на дорогах, що вас до цього підштовхнуло?

Антон Усов, ЄБРР: Більше десяти років тому ми почали інвестувати в реконструкцію доріг в напрямку Київ — Чоп (сума інвестицій ЄБРР склала 825 млн грн — Delo.UA). Спочатку фінансували самостійно, потім приєднався Європейський інвестиційний банк. При реалізації таких проектів ми постійно співпрацювали з місцевими громадами, неурядовими організаціями. І в процесі діалогу виявили дуже цікаву річ.

Ми звертали увагу на фінансово-комерційну частину проекту: краще дорога — значить, більше потік автомобілів, збільшується трафік, виникають нові робочі місця — всім добре. Але виявилося і зворотна сторона медалі: створюючи нову дорожню інфраструктуру, ми збільшуємо швидкість руху. А це автоматично веде до збільшення небезпеки для людей, які проживають поруч з трасою. Люди звикли, що можуть перебігти через дорогу, а після реконструкції виявилося — вже не можуть. Тому що раніше машина їхала по ямах зі швидкістю 40 км на годину, а зараз вона мчить на всі 200 км/год.

А хто звернув на це увагу?

Антон Усов, ЄБРР: Селищні ради. Мовляв, дорогу ви побудували, а як щодо переходів, відбійників, шумопоглинаючих загороджень і так далі. Провівши консультації з громадськістю, ми накопичили цілий пласт питань, які стосуються не тільки траси Київ — Чоп, а й усіх інших доріг.

У минулому році почали своїми силами щось робити, але зрозуміли, що без залучення потужного гравця, який працює в цьому середовищі, нічого не доб'ємося.

Чому вирішили запропонувати партнерство в проекті "Галнафтогазу"?

Антон Усов, ЄБРР: Звернулися до компанії, про яку її власник Віталій Антонов образно каже: "Хто біля дороги живе, той біля неї і годується". А значить, краще знає цю проблематику.

А "Галнафтогазу" чому виявилася цікавою тема безпеки на дорогах?

Ольга Вельгус, "Концерн Галнафтогаз": Ми як мережа автозаправних комплексів безпосередньо зацікавлені в хорошій якості доріг в країні. Адже чим краща якість покриття, тим більше автомобілів, чим більше автомобілів, тим більше у нас клієнтів. В цьому і полягає прагматичний підхід, про який ви говорите.

Але є й інша складова. Наші співробітники (а їх сьогодні більше 10 тисяч) і наші клієнти (водії та їх пасажири) — всі вони учасники дорожнього руху і перетинаються у нас на автозаправних комплексах. А значить, наші заправки — відмінні інформаційні пункти для такого проекту. І якщо маючи такий ресурс, ми можемо зробити щось корисне для суспільства, причому на системному рівні, комплексно, то готові це робити.

Наша компанія поступово підходить до розробки стратегії сталого розвитку. Ми проаналізували всі проекти в цій сфері і визначилися з чотирма ключовими напрямками, на яких зосередимо свою діяльність надалі. Безпека, як раз, один із них. Так що звернення до нас ЄБРР з пропозицією приєднатися до проекту, пов'язаного з безпекою на дорогах, виявилося актуальним.

Про синергію, що дають партнерські проекти, кажуть багато, але на ділі корпоративний сектор в Україні рідко поєднується для вирішення якої-небудь соціальної проблеми. Що вам дає партнерство? Як розподілили зони відповідальності?

Ольга Вельгус, "Концерн Галнафтогаз": Наше партнерство склалося в такому ключі: ЄБРР першим побачив проблему, він знає її вразливі місця. А у нас є експертиза і можливості з точки зору комунікацій. Так що в цьому проекті у нас з ЄБРР вийшов відмінний симбіоз. І ще у нас є третій — креативний — партнер: рекламне агентство PROVID. Це вони створили "благунчиків", що стали головними героями нашої кампанії.

Антон Усов, ЄБРР: Насправді, у нас давня історія стосунків з мережею "ОККО". Я їх пам'ятаю ще як маленький бізнес, який прийшов до нас в 2001 році і попросив невеликі гроші на розвиток декількох заправок в Західному регіоні.

Зараз ми — акціонери і кредитори компанії, у нас великі спільні проекти в бізнесі. Для України це багато в чому дуже показовий приклад того, як порядні відносини і прозора структура можуть розвинути компанію і вивести її на зовсім інший рівень. У компанії дуже серйозні акціонери, вона однією з перших в Україні створила і впровадила кодекс корпоративного управління.

Зі старту проекту пройшло більше двох місяців що встигли зробити?

Ольга Вельгус, "Концерн Галнафтогаз": В рамках цього проекту ми сконцентрували увагу на трасі Київ — Одеса і працюємо з людьми, що живуть в населених пунктах, розташованих вздовж цієї траси.

Для дітей в сільських школах проводимо інтерактивні заняття, розповідаємо, як правильно переходити дорогу, як себе вести в темний час доби. А у великих містах проводимо "круглі столи", основна мета яких — привернути увагу місцевих стейкхолдерів до проблеми та залучити їх до проекту.

Як правило, до діалогу ми запрошуємо представників місцевої влади, ЗМІ, відділів освіти, ДАІ і т.д. "Круглі столи" пройшли вже в Білій Церкві, в Умані, на черзі Одеса.

Ми побудували кампанію навколо трьох найбільш частих причин ДТП: видимість на дорозі, водіння в нетверезому стані і порушення правил дорожнього руху. Готові інформаційні буклети та набори, які містять світловідбивні жилети, браслети, брелоки, наклейки на одяг.

Такий набір ми даруємо кожній дитині в класі, де спільно з педагогами проводимо спеціальні уроки. Такий же набір отримають вчителі, співробітники наших АЗК на трасі М-05 і всі учасники "круглих столів".

Люди можуть купити такі жилети, брелоки, браслети?

Ольга Вельгус, "Концерн Галнафтогаз": Більшу частину ми роздаємо безкоштовно в селах і містах по трасі, перш за все школярам. Але і на всіх АЗК "ОККО" вздовж М-05 облаштовані спеціальні "полички безпеки", де багато з перерахованих товарів представлені, і будь-хто може їх придбати.

Після кожного "круглого столу" до нас звертаються представники ДАІ, Міносвіти за додатковими наборами світловідбивних матеріалів, і ми в міру своїх можливостей намагаємося підтримати всіх.

Хто в містах та селищах вас активно підтримує, а з ким складно знайти контакт?

Ольга Вельгус, "Концерн Галнафтогаз": На місцях дуже охоче йдуть на контакт, допомагають. Наприклад, в Білій Церкві представники місцевої влади обіцяли надати безкоштовно бігборди, а представники ДАІ готові поширювати матеріали в школах і садках.

А з реакцією "краще побудуйте нам дороги", не стикалися? Питаю, тому що з подібною реакцією стикався, наприклад, фонд "АнтиСНІД", який проводить інформаційні кампанії серед молоді щодо запобігання інфікування ВІЛ...

Антон Усов, ЄБРР: Будівництво дороги — це дуже дорога річ, колосальне капіталовкладення. Україна зараз навряд чи собі може дозволити масштабну реконструкцію доріг, не кажучи вже про будівництво нових. У той же час не можна чекати, поки у нас з'явиться прекрасна інфраструктура, як на Заході.

Така кількість постраждалих в ДТП, як у нас, не має нічого спільного зі здоровим глуздом. І з цим потрібно щось робити негайно.

Вже зазначалося вище, що на дорогах України щороку гине 13,5 осіб на 100 тисяч населення. Для порівняння, в Швеції такий показник становить 3 людини на 100 тисяч, в Німеччині — 4,7, у Франції — 6,1.

Ми будемо продовжувати фінансувати будівництво доріг, але поряд з цим потрібно займатися і зміною поведінки людей на дорогах. У нас ось поруч з офісом є перехрестя, де аварії відбуваються практично щодня. Чому вони відбуваються? Не тому що світлофори не працюють, а тому що водії та пішоходи не дотримуються правил.

Ольга Вельгус, "Концерн Галнафтогаз": Ви запитували, чи зустрічалися ми зі скепсисом до соціальних проектів з боку людей. Так, зустрічалися. Думаю, одна з причин такої реакції — нестача інформації, і, відповідно, слабке розуміння такої складної теми як соціальна відповідальність. А друга — дійсно, люди бачили негативні приклади — у багатьох компаній в Україні все ще специфічний підхід до реалізації соціальних проектів.

Антон Усов, ЄБРР: Тобто люди бачили тих, хто діє за принципом "ми вкрали 50 млрд кубометрів газу, але ми дітям-сиротам купимо квиток на концерт поп-зірки". Знаючи про такі випадки, вони починають переносити свою недовіру на всі соціальні ініціативи бізнесу.

Функція ЄБРР — забезпечити неупереджене, чесне ставлення до справи. Ми фінансуємо будівництво доріг, вони з'являються, є докази, що це не фантастика. Думаю, і охоплені проектом "Благаю, живи!" люди скоро зможуть відчути реальні результати.

Як будете оцінювати ефективність і результативність проекту?

Антон Усов, ЄБРР: Будемо дивитися результати статистики ДТП. Позитивні зміни повинні бути вже влітку. У минулому році, наприклад, рівень таких пригод в районі Білої Церкви збільшився майже в два рази, в порівнянні з 2013-м. Так що найближче завдання — хоча б повернутися на колишній рівень.

Ольга Вельгус, "Концерн Галнафтогаз": Розробили спеціальні анкети-опитувальники практично для кожного учасника проекту. Добре зарекомендував себе Facebook — і як канал комунікації з нашими цільовими аудиторіями, і як інструмент зворотного зв'язку. Крім того, у нас є потужний інструмент — програма лояльності Fishka, що налічує близько трьох мільйонів активних користувачів — постійних клієнтів мережі "ОККО". Будемо активно використовувати і цей інструмент. Ну і, звичайно, традиційний моніторинг інформаційного простору ніхто не відміняв.


delo.ua

Поділитись