Україна не готова до переходу на бензини з біоетанолом, - експерти
16.10.2013

Україна не готова до переходу на бензини з біоетанолом, - експерти

Україна не зможе з 1 січня 2014 р. перейти на реалізацію бензинів з 5%-вим і вище вмістом біоетанолу через проблеми, що існують на всіх рівнях реалізації проекту. Такий висновок зробили нафтотрейдери і експерти під час круглого столу «Бензин зі спиртом: ризики та переваги для економіки і споживача», організованого ТОВ «Консалтингова група «А-95 ».

На думку директора «Консалтингової групи» Сергія Куюна ключова проблема - дефіцит українського біоетанолу. Він повідомив, що щорічна потреба України в біоетанолі становить близько 300 тис. т сировини. Спиртозаводи виробляють близько 70 тис. т біоетанолу в рік, який повністю викуповують виробники альтернативних палив.

Директор ТОВ «Укрпродсоюз» Микола Тиченко повідомив, що річне виробництво біоетанолу покриє потреби паливного ринку всього на 1/3. У той же час на українських заводах енергоємне виробництво, тому вони не здатні випускати біоетанол з кукурудзи як найдешевшої сировини.

«Наші заводи будуть витрачати на виробництво одиниці енергії біоетанолу, в 1,5 рази більше енергії, ніж сучасні підприємства. Про яку тоді вигоду йдеться? Щоб з'явилися і почали працювати нові виробництва, потрібно півтора-два роки, а то й більше. Але знову - грошей немає», - підсумував він.

Учасники круглого столу обговорили питання відшкодування дефіциту біоетанолу за рахунок його імпорту. За словами президента Асоціації «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леоніда Косянчука, таке рішення призведе до зростання цін до 5 грн/л бензину.

«Відповідно до Податкового кодексу акциз на імпортний біоетанол складає 49,49 грн за літр. При поточній вартості біоетанолу близько $600/т його ціна після митного оформлення складе близько 89 000 грн/т, або 63,3 грн/л», - зазначив президент Асоціації.

У той же час імпорт бензину з біоетанолом неможливий, оскільки країни ЄС виробляють пальне з іншими нормами вмісту біокомпоненту.

«Існуючі в Європі стандарти передбачають вміст біоетанолу в бензині до 5%. В законі України, який повинен вступити в силу з 1 січня, навпаки, передбачається не менше 5%. Тобто, якщо бензин з біоетанолом буде імпортовано, то його не можна буде продавати, так як не існує нормативної бази для реалізації», - повідомив директор із взаємодії з органами державної влади WOG Андрій Пасишник.

Він повідомив, що Україні для переходу з 1 січня 2014 року на продаж бензинів з біоетанолом потрібно розробити близько 16 галузевих ТУ - така робота не ведеться і займе кілька років.

Начальник відділу контролю якості ПАТ «Концерн« Галнафтогаз» Алла Сидорович акцентувала увагу на властивостях продукту, який одержується при змішуванні. Вона зазначила, що товарний бензин не підходить для змішування з біоетанолом, необхідна сировина - технологічний бензин Eurobob.

«Можливе змішування з Eurobob. Але для цього нам необхідно отримати якісні характеристики, якими повинні володіти компоненти, тобто біоетанол. А цієї інформації ні у кого немає. У свою чергу змішання біоетанолу з товарним бензином - А-92 або А-95 - неможливе. Отримаємо продукт з невідомою якістю і, можливо, агресивними властивостями», - зазначила представник «Галнафтогазу».

Побоювання з приводу використання спиртових бензинів висловили представники автоконцернів.

«Приблизно половина українського автопарку складається з автомобілів старших 10 років. І використання подібного бензину для них може мати ризики, через відсутність адаптації транспорту до такого пального», - повідомив начальник відділу розвитку сервісу «УкрАВТО» Олександр Чаленко.

У свою чергу, керівник випробувального центру «УЦАХ-СЕПРО» Ірина Шкільнюк звернула увагу на те, що необхідні додаткові дослідження щодо впливу бензину з біоетанолом на двигуни внутрішнього згоряння. Крім того, за її словами, витрата «спиртових» бензинів вища, ніж стандартних.

Експерти і учасники паливного ринку зійшлися на думці, що необхідно не тільки скасувати або відстрочити на кілька років обов'язковий продаж спиртових бензинів для України з 2014 р, але в перспективі передбачити можливість для автомобіліста заправлятися пальним як і з вмістом біоетанолу, так і без. Це дасть вибір, а також створить конкурентне середовище.

Зокрема, фахівець «ДержавтотрансНДІпроекту» Віктор Устименко вважає, що потрібно передбачити продаж бензинів як з 5%-вим, 10%-вим вмістом біоетанолу, так і без біокомпонентів. У свою чергу, акциз повинен стягуватися за принципом: вищий вміст біоетанолу - нижчий податок. У такому випадку, вважає вчений, між учасниками паливного ринку підвищиться конкуренція.

Як повідомлялося раніше, відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо виробництва та використання моторних палив з вмістом біокомпонентів», прийнятому влітку 2012 р, з 1 січня 2014 року в Україні вводиться норма про обов'язкове додавання в автомобільні бензини не менше 5% біоетанолу (зневодненого спирту).

OilNews

Поділитись