Успішна модель фінансування майбутнього врожаю як альтернатива власному земельному банку — «ОККО Агротрейд»
14.07.2017

Успішна модель фінансування майбутнього врожаю як альтернатива власному земельному банку — «ОККО Агротрейд»

Незважаючи на ряд складнощів, на сьогоднішній день аграрний напрямок є однією з найбільш цікавих і перспективних сфер бізнесу в Україні. Підтвердженням цього є той факт, що багато компаній, що стали відомими завдяки одній спеціалізації, в даний час активно освоюють аграрний ринок і розвивають експорт сільгосппродукції.

Успішним прикладом такої компанії є «ОККО Агротрейд», яка входить в «Концерн Галнафтогаз» (холдинг OKKO GROUP), що має в своїх активах одну з найбільших мереж АЗК в Україні — «ОККО».

Про те, як з'явилася ідея створення аграрного напрямку, і про основні досягнення та плани розвитку компанії в інтерв'ю АПК-Інформ розповів генеральний директор «ОККО Агротрейд» Олександр Ніколенко.


Як давно ваша компанія почала розвивати напрямок експорту сільгосппродукції? Які основні фактори спонукали прийняти дане рішення?

Придивлятися до аграрного напрямку «Концерн Галнафтогаз» почав ще в 2015 році, тоді ж зустрів нас як кваліфікованих фахівців з серйозним досвідом роботи в даній сфері і залучив його розвивати. Впритул працювати «ОККО Агротрейд» почала в березні 2016 року. Першочерговим завданням для нас став запуск форвардної програми фінансування аграріїв під майбутній урожай. Також перед нами були поставлені не менш важливі завдання трейду і експорту агропродукції.

Причин відкрити нестандартний (на перший погляд) для «Концерну Галнафтогаз» напрям було кілька. По-перше, аграрна сфера в Україні — благодатний ґрунт для розвитку.

А, по-друге, мережа «ОККО» вже давно співпрацює з українськими аграріями, забезпечуючи їх паливом. І зараз прийшов час вийти на новий рівень розвитку взаємин.

В даний час кожен п'ятий сільгоспвиробник в Україні так чи інакше є нашим клієнтом.

Впізнаваність, потужність, популярність, шанобливе ставлення до компанії «ОККО» на ринку як до стратегічно важливого і надійного партнера, який вже зарекомендував себе, безумовно, внесли свій вклад.

Яких результатів вдалося досягти за цей час?

Трохи більше ніж за рік роботи (з березня 2016 року) ми експортували близько 0,5 млн. тонн агропродукції. Таких результатів ми змогли досягти, перш за все, завдяки професіоналізму команди і фахівцям, які мали свої напрацювання і успішно їх впроваджували.

В даний час на експорті якої сільгосппродукції спеціалізується ваша компанія?

В основному займаємося експортом зернових культур, але невеликі обсяги олійних також присутні в товарообігу компанії. Серед ключових культур можна виділити продовольчу і фуражну пшеницю із загальним обсягом експорту більш 300 тис. тонн, потім кукурудзу (100 тис. тонн) і ячмінь (40 тис. тонн), в той час як експорт сої і ріпаку поки незначний і в загальній сумі не перевищує 50 тис. тонн. Також в 2016/17 МР ми експортували нішеві культури, зокрема горох, але це знову ж невеликі обсяги — близько 1 тис. тонн.

Які ринки збуту розглядаєте як найбільш перспективні для експорту сільгосппродукції?

Зазначу, що на даному етапі ми працюємо тільки з транснаціональними корпораціями і безпосередньо на зовнішні ринки не постачаємо агропродукцію. З цими компаніями у нас є повне взаєморозуміння, торгували ми великими обсягами, але тільки на базисах СРТ-порт і FOB.

При цьому у нас є окрема програма пошуку кінцевих споживачів, і, в цілому, ми відкриті для партнерства. Зазначу, що в даний час розглядаємо можливість виходу безпосередньо на покупців в країнах Близького Сходу. Двічі їздили з робочим візитом в Арабські Емірати, які є свого роду економічним і торговим хабом між країнами даного регіону. І зараз продовжуємо вести з ними переговори щодо майбутньої співпраці.

Яку частку займає експорт агропродукції в структурі товарообігу компанії?

Поки дуже невелику, в розмірі декількох відсотків, але ми плануємо розвивати цей напрямок і збільшувати його частку. Для нас це новий і стратегічно важливий напрямок, сподіваємося, що процес його розвитку буде відбуватися досить активними темпами.

У чому, на Ваш погляд, полягають основні складності розвитку експортного напряму в Україні в цілому і для вашої компанії зокрема?

Якщо говорити про український експортний ринок в цілому, то за умови наявності якісної агропродукції, що відповідає вимогам основних країн-імпортерів, ніяких особливих проблем на сьогоднішній день я не можу відзначити.

У той же час, на мій погляд, цей ринок дуже складний. Він розділений між транснаціональними корпораціями і агровиробниками, і, в принципі, посереднику як такому на цьому ринку місця немає.

Нашу модель ми вважаємо успішною за рахунок фінансування майбутнього врожаю, що може бути альтернативою власному земельному банку і стати хорошою конкурентною перевагою.

Чи могли б Ви докладніше розповісти про цю програму?

Ми фінансуємо сільгоспвиробників по всій країні шляхом поставок палива і мінеральних добрив з відстрочкою платежу. З нового сезону ми будемо також дофінансувати аграріїв ЗЗР (засобами захисту рослин) і, можливо, частково коштами. У заставу ми беремо їх майбутній урожай і робимо це під невеликий відсоток. Страхуємо майбутній урожай через СК «Універсальна», яка теж входить до складу холдингу ОККО GROUP і є одним з лідерів ринку агрострахування в Україні.

Таким чином, ми пропонуємо простий і зрозумілий механізм забезпечення аграріїв всім необхідним в ключові етапи польових робіт, тим самим знімаючи з них проблему дорогого фінансування.

Поки ми тільки запустили нашу програму і закриваємо близько 40% від загальної потреби аграріїв в паливі і мінеральних добривах. В майбутньому плануємо закривати всі 100% їхніх потреб. В цьому і полягає ідея даної програми.

З якими сільгоспвиробниками співпрацюєте?

З різними. Зовсім дрібних агровиробників у нас немає. Спочатку передбачалося, що нашими клієнтами стануть сільгоспвиробники з площею ріллі від 500 га до 30 тис. га. Але, як показала практика, серед клієнтів нашої програми є господарства, земельний банк яких перевищує 50 тис. га.

Проте, дрібні і середні господарства залишаються нашими ключовими клієнтами. Ми продовжуємо з ними плідно співпрацювати і розвивати нашу програму. Зазначу, що, як правило, це найвідданіші клієнти, у яких є амбіції і прагнення розвиватися.

Керуючись політикою компанії, ми не поспішаємо зірвати куш, хочемо будувати цю програму повільно, виважено і впевнено. Ми відкрито йдемо до виробників, при цьому не поспішаємо зробити переворот, щоб не підвести клієнта і не створити проблем собі самим.

Як Ви можете прокоментувати ситуацію з проблемами відшкодування ПДВ і логістикою, що стали вже наболілими для українських трейдерів?

З поверненням ПДВ складової при експорті агропродукції на сьогоднішній день у нашої компанії проблем немає, а процес відшкодування в цілому відбувається нормально. У нас чесні і прозорі продажі, стоїмо в черзі і чекаємо відшкодування.

Що стосується питання про логістику, то ми точно так само, як і інші великі гравці, починаємо замислюватися над самостійним рішенням даної проблеми шляхом розвитку власного авто-і з/д парку. В даний час наша компанія вже придбала зерновози. При цьому залізничні перевезення, на наш погляд, дуже важливі для успішного експорту, тому ми плануємо в них також інвестувати в майбутньому.

В цілому, як би Ви оцінили роботу зернового і олійного ринків України в 2016/17 МР? Які основні особливості сезону могли б виділити?

І одна, і друга галузь з року в рік розвиваються і показують стабільне зростання, причому стільки років поспіль такі результати не демонструвала, напевно, жодна інша галузь. При цьому ринок стає щільнішим і жорсткішим, конкуренція з кожним роком посилюється, що, на мій погляд, дає дуже багато переваг агровиробнику.

З недоліків можу виділити низьку ефективність використання земельних ресурсів в Україні і, як результат, порівняно невисоку врожайність сільгоспкультур. Наприклад, сусідні держави, які вирощують аналогічні культури на куди менш родючих ґрунтах, мають більш високий показник врожайності.

Також до недоліків можна віднести високу собівартість виробництва і проблеми з фінансуванням в країні, яке так необхідно сільгосппідприємствам. З цією метою ми і запускали нашу програму, щоб полегшити аграріям пошук необхідних коштів.

Чи розглядаєте Ви можливість фінансування в органічне землеробство?

Ні, поки не розглядаємо.

Поділіться планами компанії щодо наступного сезону. На які показники плануєте вийти за підсумками 2017/18 МР?

У нас в планах експортувати 1 млн. тонн агропродукції.

Також наша компанія планує використовувати близько 3 млрд. грн. для фінансування сільгоспвиробників під майбутній урожай шляхом поставок палива, мінеральних добрив і ЗЗР. За рахунок цієї програми в наступному сезоні хочемо вийти на 0,7 млн. тонн продукції, частина якої буде йти на експорт, а частина на задоволення власних потреб «Концерну Хлібпром» (найбільший виробник хлібобулочних виробів в західному регіоні України, також входить в холдинг OKKO GROUP. — Прим. ред.).

Чи розглядаєте для себе варіант розвитку експорту готової продукції?

На сьогоднішній день ми експортували невеликий обсяг соняшникової олії. В цілому, ми плануємо розвиток експорту готової продукції, але поки упор робимо на експорт зернових. Хоча цей напрям також дуже цікавий. Зокрема, ми розглядали можливість експорту солоду, борошна та олії. Але, на жаль, поки що не можемо щільно зайнятися розвитком експорту вищевказаної продукції.


Джерело: http://www.apk-inform.com/ru/exclusive/topic/1084436

Поділитись