10.07.2006

До традиційного впливу світового ринку, що підвищує ціни на нафтопродукти в Україні, приєднається парламент.

Роздрібні ціни на А-95 і дизпаливо в Україні з початку року зросли в середньому на 11 і 13% відповідно. В гурті динаміка ще вища: високооктановий бензин подорожчав приблизно на 20%, солярка - на 15%. На період відпусток безрадісна для вітчизняних автолюбителів тенденція збережеться. А наміри українського парламенту до кінця року можуть спровокувати черговий сплеск подорожчання.

Зовнішні тенденції

26 червня вступила в силу постанова уряду РФ про збільшення вивізних митних зборів на експорт світлих нафтопродуктів (дизельне паливо і автомобільні бензини) на 6,53%, до $146,9/т і темних нафтопродуктів (різні масла і мазути) на 6,59%, до $79,2/т. А з 1 серпня експортне мито на російську нафту поб'є новий рекорд і складе $216,4/т. Їх збільшення, природно, відіб'ється на ціні нафтопродуктів в Україні, але прогнози вітчизняних учасників ринку

різні. У ВАТ "Концерн "Галнафтогаз" кажуть, що зростання ставок на нафтопродукти незначно вплине на вартість пального, оскільки вітчизняні НПЗ активно конкурують з імпортом в ціні, а ось вплив підвищення мита на нафту на вартість пального буде більш значущим." За нинішньої ситуації до кінця липня - початку серпня цілком вірогідне зростання цін на рівні 5-10 коп./л. У цьому питанні все залежить від вартості нафти на світовому ринку. Зараз у зв'язку з останніми подіями на Близькому Сході ціни на нафту сильно заполітизовані. Також на вартість впливають прогнози на сезон циклонів в США і сезонне зростання споживання нафтопродуктів в Україні. На підставі цього можна очікувати чергове підвищення цін на нафту", - повідомив "ДС" прес-секретар "Галнафтогазу" Олесь Пограничний.

В "ТНК-ВР Україна" не бачать істотних причин для подорожчання, відзначаючи, що після відкриття кордонів для імпорту, російські експортні ставки не впливають на вартість нафтопродуктів у великому українському опті. "Ціни тут диктує світовий ринок, а він зараз стабільний. Також істотно знизився вплив ціни імпортованої з РФ нафти на вартість пального в Україні: за січень-червень Urals подорожчала в середньому на 25%, а нафтопродукти за все на 7-8%. Наш ринок стабільний і насичений, тому ми вважаємо, що збільшення експортного мита на нафтопродукти не призведе до скорочення імпорту пального і його подорожчання, - стверджують в українському офісі ТНК-ВР. - Коли ми говоримо про роздрібні ціни, потрібно взяти до уваги, що після відкриття кордонів для імпорту великооптові ціни знизилися, а роздрібні ні. Тобто маржа від виробників нафтопродуктів перетекла до продавців. Сьогодні маржа українських роздрібників значно вища, ніж в розвинених європейських країнах, - власники місцевих станцій заробляють на продажу нафтопродуктів на 30-40% більше, ніж американці чи європейці. Тому коливання в гуртовому сегменті (а вони дійсно очікуються після чергового збільшення експортних мит на нафту і нафтопродукти) необов'язково виллються в роздрібний сегмент - запас міцності, що сформувався в роздробі, дозволяє компенсувати цінові коливання і зводити їх до незначних 2-3%-вих змін" . Заступник генерального директора з комерційних питань "Лукойл-Україна" Володимир Ємелін відзначає, що підвищення ставок на нафтопродукти не позначиться на вартості пального, так як імпорт нафтопродуктів з РФ невисокий - росіянам елементарно невигідно завозити пальне в Україну, тому що сьогодні ціни на нашому ринку значно нижчі за котирування Platts, що визначають вартість імпортного пального і впливають на формування великооптової ціни в Україні. В результаті нафтовикам з РФ вигідніше везти продукт на експорт в далеке зарубіжжя. "Пальне дорожчатиме, але відповідно до загального підвищення ціни на світовому ринку", - підсумували в "Лукойл-Україна".

Вітчизняна реформа

Куди більш значиму лепту в зміні цін на бензин і солярку, а також перерозподіл часток операторів на ринку нашої країни в найближчому майбутньому можуть внести парламентарії. Депутати мають намір прийняти зміни до Митного тарифу України та Закон "Про ставки акцизного збору і ввізного мита на деякі товари (продукцію)" протягом трьох місяців. Зокрема, реформи передбачають введення мит на нафтопродукти, які повинні стимулювати підвищення обсягів переробки нафти на НПЗ і збільшити виробництво нафтопродуктів.

Прогнозувати розмір нинішніх ставок і причини, на підставі яких чиновники знову заговорили про загороджувальні мита, складно. Проте можна припустити, що однією з підстав стало дворазове зниження податкових відрахувань до держбюджету: за підсумками 2005 р. негативне сальдо між приростом імпорту та падінням виробництва світлих нафтопродуктів склало трохи більше 1млн т, при цьому в другому півріччі 2005 р. в порівнянні з першим податкові надходження від українських НПЗ скоротилися на 55% (з 1,3 млрд грн. до 0,5 млрд). У свою чергу, обчислюючи можливі розміри ставок, можна взяти до уваги розрахунки Мінекономіки. За даними відомства, акциз на імпорт пального на рівні 20-25 євро/т повинен стимулювати роботу вітчизняних НПЗ.

Варто нагадати, що в травні 2005 р. уряд Юлії Тимошенко прийняв нульову ставку ввізного мита на бензин і солярку (замість 15 і 40 євро/т відповідно). Це дозволило стабілізувати ринок за рахунок збільшення частки імпорту (з 5-7 до 25-30%). У той же час скасування загороджувальних мит значно знизило прибуток вітчизняних нафтових компаній, які навперебій нагадували українським чиновникам "про необхідність захисту власного товаровиробника". В принципі підстави для побоювань у господарів НПЗ є: порівняно з 2004 р. обсяги імпорту світлих нафтопродуктів в 2005 р. виросли в 1,7 рази, при цьому обсяги переробки всередині країни в минулому році скоротилися в середньому на 17,8%, виробництво бензину - на 13,2%, солярки - на 16,4%. Скорочення обсягів переробки нафти і виробництва світлих нафтопродуктів в першому кварталі 2006 р. (в порівнянні з аналогічним періодом 2005 р.) стало ще більш значним: переробка нафти знизилася на 31%, виробництво бензину - на 26%, дизеля - на 30%.

Середній щорічний обсяг споживання нафтопродуктів в Україні становить близько 25 млн т. На сьогоднішній день обсяги імпорту, що займає провідні позиції по бензину А-95 і дизпалива, виросли в чотири-п'ять разів, до 25 і 65% (від загального обсягу споживання в країні) відповідно. У разі прийняття мита на рівні 25 євро/т імпортне пальне подорожчає орієнтовно на 6-10 коп./л, що спровокує зниження обсягів його постачань і дозволить місцевим виробникам підняти цінову планку. На думку експертів, частка імпортованого пального може зменшуватися до рівня 100% -вого завантаження виробничих потужностей вітчизняних НПЗ. Якщо врахувати, що сьогодні Лисичанський і Кременчуцький заводи використовують близько 60% існуючих потужностей, переробляючи щомісяця близько 450 тис. т сировини, Надвірнянський і Дрогобицький НПЗ насилу пересилюють по 100 тис. т на місяць (ці чотири підприємства завантажені приблизно на 50%), а Одеський і Херсонський стоять на реконструкції, можна припустити, що в разі прийняття мит найбільш вигідні позиції отримає ТНК-ВР і "Татнафта". "Зараз кимось лобіюється питання про введення загороджувального мита. Вже підготовлений проект до Верховної Ради про повернення відрахувань $25 за тонну до Пенсійного фонду. Швидше за все, після цього обсяги імпорту значно скоротяться, і ми перестанемо ввозити якісний товар румунського та болгарського виробництва, який відповідає європейським стандартам EURO-2,3,4, - повідомив "ДС" Володимир Ємелін. - Мито необхідно вводити, але на ті продукти, які випускають українські товаровиробники".

В "ТНК-ВР Україна" "ДС" пояснили, що не відають кулуарними домовленостями, при цьому відзначають, що підтримують впровадження диференційованої ставки імпортного мита на нафтопродукти в залежності від світових цін і експортного мита на російську сировину.

Поділитись