В Україні стає все більше підробленого бензину: як вберегтися
01.10.2015

В Україні стає все більше підробленого бензину: як вберегтися

Україну знову починає накривати хвиля підробленого бензину, б'ють на сполох експерти паливного ринку.

На тлі зниження споживання нафтопродуктів через їх дорожнечу (за даними консалтингової групи "А-95", з початку року бензин А-95 подорожчав з 16,96 до 19,77 грн/л або майже на 3 грн/л, ціни в країні виросли на 40%, а реальні зарплати "всохли" майже на 16%) все більше водіїв, які не переобладнали свої автомобілі на скраплений газ (це тема окремої розмови і ми її торкатися не будемо Авт.) починають шукати, де б заправитися дешевше. Не особливо замислюючись, а що вони, власне, ллють в бензобак. А, як відомо, попит народжує пропозицію.

Директор "А-95" Сергій Куюн стверджує, що до 15% ринку сьогодні фальсифікат (рік тому було менше 10% і то на периферії Авт.). "За офіційними даними Держстатистики, за 1 півріччя 2015 року Україна спожила майже 1,124 млн т бензину. Своє виробництво склало 305 тис. т, очевидно, що інші 819 тис. т імпорт. Але через митницю пройшло всього 705 тис. т. Звідки взялися 114 тис. т, або майже 10% ринку?" задає питання експерт.

І сам відповідає на нього: цей "бензин" був проведений в Україні на легальних і нелегальних підприємствах шляхом змішування компонентів моторного пального. Про те, що його завозять на конкретні нафтобази, причому у великих кількостях, говорить статистика з/д перевезень, а також те, що деякі навіть брендові мережі АЗС продають "95-й" і навіть "95-й євро" бензин, але при це офіційно не імпортували його ні літра. Крім того, на думку Куюна, статистика не враховує ще й продаж підробленого бензину "повз касу". Сенс в цьому з'явився з січня 2015 року, коли був введений 5% збір з роздрібних продажів підакцизних товарів.

При нинішніх цінах на пальне це означає, що кожен проданий повз каси літр приносить 1 грн, це від третини до половини всього прибутку АЗС, тому сенс лівачити є.

"Розмір тіньового ринку бензину в першому півріччі можна оцінити мінімум в 275 тис. т, а за весь рік на ринку буде близько 550 тис. т нелегальних нафтопродуктів, які понесуть з держбюджету до 8 млрд грн", підрахував Куюн.

З Куюном згоден і заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев. На його думку, торговці "бодягою" знахабніли тому, що держава з ними ніяк не бореться.

Причини дві: перша немає грошей для перевірок, а друга якщо навіть експертиза покаже, що пальне підроблене, у АЗС відразу з'являється "дах", причому озброєний і одягнений в камуфляж з нашивками якогось "добровольчого батальйону". Хто насправді стоїть за ними, залишається, за словами Рябцева, тільки здогадуватися.

"З такими "нелегалами" представники великих мереж АЗС зараз бояться зв'язуватися, щоб не втратити бізнес або не опинитися фізично знищеним. В результаті споживач залишається один на один з проблемою "бодяги", так як навіть наявність чеку не гарантує, що ви доведете свою правоту", констатує Рябцев.

За словами Куюна і Рябцева, найбільше за обсягами "бодяги" продається в Києві, так як там найбільше споживання пального. А ось в процентному відношенні лідирує провінція. "У столиці у споживача хоча б є вибір заощадити або переплатити, а ось в глибинці такого вибору немає", сказав нам Рябцев.

Підтверджують його слова і автомобілісти. "У нас в Фастові всі, хто розуміє, що до чого, заправляються тільки в Києві, тому що місцевий бензин весь палений", говорить водій Ігор Сєров. Висновок зі сказаного такий: "бодяга" зникне тільки тоді, коли споживач проголосує грошима і почне об'їжджати підозрілі заправки десятою дорогою.

Як визначити, що на якійсь АЗС з пальним не все чисто, нам розповіли експерти.

5 ознак підробленого бензину

1. Ціна нижча за ринкову на 2-3 і більше гривні. З огляду на те, що прибуток легальних виробників після сплати податків становить всього 2-3 грн, не може бути, щоб А-95 коштував сьогодні не 18-18,5 грн, а 15-16 і менше.

2. АЗС розташована в непримітному місці: промзоні, гаражному кооперативі, на ній немає "Куточка споживача", або він не оформлений, персонал відмовляється повідомити інформацію про походження пального і надати сертифікат якості, хоча зобов'язаний це зробити.

3. Пальне пахне не бензином, а має різкий "хімічний" запах.

4. Колір бензину повинен бути світло-жовтим або зеленим, а не жовтувато-коричневим, а налитий в ємність бензин прозорим, а не каламутним.

5. Якщо капнути бензином із заправного пістолета або каністри на руку, чистий продукт швидко випаровується і сушить шкіру, а не розмазується жирною плямою це ознака домішок дизпалива.


segodnya.ua

Поділитись