Зима не літо
15.01.2016

Зима не літо

Нарешті! Сніжки, санки, дітям радість, дорослим — ну, як завжди, нові проблеми. Різко похолодало, ми всі пораділи, що вже два місяці їздимо на зимових шинах, ну і стали уважніше поглядати на стели АЗС — чи є там заповітна сніжинка, що позначає наявність зимового палива.

Небезпека помутніння

В першу чергу стурбовані, звичайно, дізелеводи. Вже вони-то точно знають, що взимку річним паливом заправлятися не варто. Але часто виникає питання: а навіщо взагалі ці танці з бубном, якщо можна взимку і влітку продавати дизель, який називається зимовим? Відповідь проста: не можна. І не тільки тому, що депарафінізація — досить складний і дорогий процес, тому ціна зимового дизельного пального повинна бути вищою, ніж у літнього. Горезвісні парафіни, які взимку і є причиною загущування пального, дають в'язкість, високе цетанове число і мають хороші змащувальні властивості. Тобто використання зимового пального в спеку гарантує швидкий знос двигуна, а знижена в'язкість пального призводить до його неповного згоряння в камерах, до перевитрати і зниження потужності.

Дизельне пальне у нас зазвичай ділять на три види: літнє, зимове і арктичне. Насправді це дуже загальний поділ, оскільки в залежності від кліматичної зони дизпаливо може ділитися на 5 або 6 класів. Нам важливо лише знати, що зимове пальне орієнтовно призначене для експлуатації до -20 °С, при більш холодній погоді вже потрібно так зване арктичне пальне. При цьому треба дивитися не тільки на термометр, а й на показники вологості, сили вітру, обмерзання і так далі. У літній же солярці парафіни починають кристалізуватися вже при -5 °С, паливо мутніє, а при подальшому зниженні температури починає загусати. Кристалики парафіну затримуються в порах фільтрів, осідають в каналах трубопроводів і паралізують роботу двигуна.

Не тільки дизель

Але мало хто знає, що і бензин буває сезонним! Цікаво, що до середини 1980-х років всі заводи Радянського Союзу виробляли виключно зимовий бензин — ну, щоб, як то кажуть, два рази не ходити. Зимовий і літній бензини мають різні показники тиску насичених парів. На зимовому бензині автомобіль краще запускається при низьких температурах, але його використання влітку веде до утворення в системі парових пробок. У новій історії, навпаки, багато виробників зупинилися на літньому варіанті. Але великі компанії і сьогодні не нехтують сезонністю і в холоди дійсно реалізують справжній зимовий бензин. Так що, якщо ви дбаєте про свою машину і заправляєтеся на АЗС перевірених брендів, ви заливаєте зимовий бензин — навіть якщо не знаєте про це.

Коментар фахівця

Алла Сидорович, директор Центру паливних досліджень TFC

Якщо заправитися взимку літнім дизелем — машина просто заглохне. Якщо заправитися літнім бензином — вона поїде, але ви як водій відчуєте ряд незручностей. У зимового бензину нижча щільність, але вищий тиск насичених парів. При низьких температурах ця характеристика дозволяє швидше завести холодний двигун, а в процесі руху таке пальне повніше згорає, забезпечуючи більш високу потужність і маневреність авто. На слизькій дорозі, при зустрічному вітрі або інших складнощах зимової їзди така перевага є важливим елементом безпеки на дорозі. Втім, і економії теж. Якщо ви взимку заправитеся літнім сортом бензину, то через гірше вигоряння перевитрата становитиме 3-5%. При цьому в атмосферу потрапить більше шкідливих викидів.

Сучасні інжекторні двигуни більш чутливі до фракційного складу бензину, ніж карбюраторні. Якщо ви цінуєте свій автомобіль, не полінуйтеся попросити паспорт пального на заправці, щоб переконатися в тому, що заправляєтеся бензином зимового класу. Або ще простіше — заправляйтеся тільки в одній перевіреній мережі. Як правило, тільки великі АЗК-мережі можуть дозволити собі строго дотримуватися сезонної циклічністі в торгівлі пальним. Така циклічність полягає у своєчасній заміні зимового продукту перехідним, перехідного літнім і так далі — в залежності від температури навколишнього середовища, а не від того, встигли розпродати ресурс чи ні. Наприклад, в мережі «ОККО», якість пального якої ми регулярно досліджуємо, вже давно взяли за правило: взимку продавати виключно зимові сорти і ДТ, і бензинів.


Авто світ (Київ) (15.01.2016)


Поділитись